Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av caysie
I morse blev min annars så pålitliga Volvo 850 GLT -92 helt bindgalen. Bilen startar som vanligt och går dåligt ca 5-10sekunder, stannar sedan. Försöker starta igen, startmotorn går segt, men det är bra fart i batteriet alla lampor lyser, inte som det brukar bli med dåligt batteri att de dimmar ned i takt med att spänningen sjunker. Luktar mycket bensin, så bränsle finns det i överskott. Ger upp och tar tantens bil till jobbet. Väl tilbaka på eftermiddagen ( bilen fick stå med batteriladdare hela dagen för säkerhetsskull ) Beter sig likadant, maler runt sakta sakta och tänder till på någon cylinder emmellanåt men startar ej. Väntar ett tag .... Och provar igen, fortfarande bra batteri, och efter ca 30-45sekunders nötande så börjar motorn tända lite, går sedan mycket ojämt och mycket fett ett tag. Sedan fungerar allt som vanligt igen ??:-/ Vad är detta ?! Har hört flera volvo ägare med liknande problem....

Är det ett elfel eller är det något med ventillyftarna ?

Kan tillägga att tändkablar, rotor, stift mm är bytta för inte så länge sedan, och batteriet är bra, ingen oxid eller liknande på varken batteri eller starmotor. Inga felkoder heller, varken från tändning eller bränsle box.
av *pettson*
Renovera din startmotor eller byt den så den inte tar så enormt mycket ström och så att den går så fort som den ska så ska du se att du får gnista som räcker till att starta din bil :wink: Startmotorn FÅR INTE gå så segt oavsett om du inte ser att lyset fladdrar.
Startmotorn lär vara trasslet.
av *pettson*
Phantom skrev:Du kan ju även prova att dra igång bilen.
Precis..då avlastar man startmotorn i startögonblicket. Går den igång då som den ska så är det startmotorn :-)-) IOF!! kontrollera också jorden där den ansluter på växellådan. Inte helt ovanligt att den går av. :idea:
av RoadRunner1
Om bilen startar men fortsätter att gå dåligt en bra stund efter start så har det inget med startmotorn att göra.Ett normalt elsystem fixar detta relativt snabbt efter start oavsett fel på startmotor beroende på batteri och generators kondition.
av *pettson*
Och en bil som surar igen vid start på grund av för dålig gnista går även den bra direkt?
Bilen måste ha en chans redan vid start annars är man lite illa ute. :wink:
Våre äldre modeller öser in soppa även när det är normal temp ute. Det är gigantisk skillnad mellan en 1992års modell och en 2008 års modell vad gäller startmängd och bränsleförbrukningen under uppvärmning.
av caysie
Jag tror inte startmotorn i sig är problemet, den går bra det var mera motorn som var tung att dra runt.
Men ska ta en extra koll på jordningen igen, men är 99% säker på att det är ok.

Pettson, det är som du säger den fick helt enkelt alldeles för mycket bränsle, vilket gjorde att den surade igen och
stannade. Vid nästa startförsök fick den en ny dos av alldeles för mycket bränsle IGEN !

Det konstiga är ... varför händer detta ? Måste ju vara en bugg eller någon gennerellt fel i de tidiga modellerna.
Har pratat med flera på mitt jobb som haft exakt samma problem med sina tidiga 850n.

Tja, inget att bry sig om med andra ord, bilen är gammal och jag är bara glad för att den är i så fint skick i övrigt.
De e ba å rulla på :roll:
av *pettson*
Det är inte motorn som går tungt, tro mej.. Det är startmotorn som går såpass tungt att det blir fel. Har renoverat ett 60tal och bytt några hundra i mina dagar :wink: Slår aldrig fel.. Du behöver inte byta den, det räcker om du lossar den, delar den. smörjer bakre glidlagret, noslagret, samt att du smörjer upp växellådan i den. Sen kommer starten att varva betydligt mera och framförallt nästan låta obelastad vid start. Den drar då mindre ström och problemet är ett minne blott.

Dock är det som du säger om kallstarten på tidiga 850s (start med motortemp under 30plusgrader). Då ger dom rejält med bränsle och därför MÅSTE dom köras några minuter innan man stänger av dom. Det som kan hända annars är ett annat problem vi ofta ser här. Man tvättar bort motoroljan på cylinderväggarna och blir av med större delen av kompressionen samtidigt. Plötsligt så vill inte bilen starta och startmotorn går på tok för lätt.
Åtgärdas enligt en separat beskrivning jag skrivit. :wink:
av caysie
Tack pettson !! Det du inte vet om Volvo'n är nog inte värt att veta :wink:

Har en lös startmotor liggandes i garaget, den ska genast få en genomgång enligt din beskrivning.

Samt att du just hjälpt en arbetskamrat som har samma problem (visste jag inte tidigare), han har slitit sitt
hår över hur hans bil varit senaste veckorna, kanske skulle köpt den billigt :-DD
Han har tydligen bytt en massa dyra saker i onödan. Kan tillägga att han inte kollar på nätet, fel ålder samt inställning till datorer. Han ska få en genomgången startmotor av mej, så blir han riktigt glad.
av *pettson*
Det finns mycket ja inte vet faktiskt. :wink: Men som tur är kanske det är nånannans område och då löser det sej ändå.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]