NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
piraya skrev:Kan man se om man har laminerade glas eller inte? om man som jag inte vet vad man har :roll:
Hissa ner rutan och känn med fingret på ovansidan av glaset. Det känns tydligt att det är två sammanfogade rutor då.
av greenbay
Man ser om rutorna är laminerade, genom att sänka dem en bit och titta på kanten, då syns det tydligt att det är 2st glas.
Och, det gör enligt mig otroligt mycket mot både vind och vägljud, vi har 2 st V50 2.0D, en med lam, en med vanliga rutor.
Jag skulle lätt lägga ett par tusen kronor på att byta till lam rutor.
/greenbay
av flink
Kan kan man väl alltid... frågan är bara hur mycket du vill betala.

Att limma ihop två rutor själv skulle kanske inte jag ge mig på, men att inhandla grejer från skroten kan ju vara en idé. Tror att det blir betydligt fler grejer än bara rutan som behöver bytas då. Bl.a. så behöver du smalare lister så rutan passar i hålet.

Men om det är säkerheten du är ute efter så finns det filmer att klistra på så den blir säkrare och du slipper splitter i kupéen om den skulle krossas. Samma som suttit på framrutor nu i många år.

Precis som tidigare sagt så är det nog väldigt lätt att se..har inte sett någon själv i närbild, men det första jag skulle göra är att veva ner rutan och kolla på kanten. Borde dessutom vara betydligt tjockare än en standardruta.
av Lövet
flink skrev:Borde dessutom vara betydligt tjockare än en standardruta.
Faktiskt inte sådär grymt mycket tjockare än de vanliga. Däremot känner man skarven mellan glasrutorna mycket tydligt. Kan försöka ta en bild någon gång.
av robbancarlsson
halmstaden skrev:Är inte fönsterna märkta på något sätt också?
Jag har för mig att det ska vara en liten hammare inetsat i nederkanten på rutan..
av Heden
Japp, en symbol av en hammare skall finnas i nederkanten av rutan om det är laminerade sidorutor.
av Lövet
Heden skrev:Japp, en symbol av en hammare skall finnas i nederkanten av rutan om det är laminerade sidorutor.
Det stämmer. Det är en liten hammare och "studsar" bort från glaset.
av flink
andreas_lofgren skrev:
flink skrev:Borde dessutom vara betydligt tjockare än en standardruta.
Faktiskt inte sådär grymt mycket tjockare än de vanliga. Däremot känner man skarven mellan glasrutorna mycket tydligt. Kan försöka ta en bild någon gång.
Aha.. ja, där ser man. Intressant..måste kolla efter en bil med laminerade rutor nästa gång jag är in på Volvo.
av Lövet
poseidon skrev:Sannolikheten är väl liten, men om man krockar å dörren trycks in men glaset är helt eller liknande. Då kanske man måste slå ut glaset.....
Om det smäller så hårt är du sannolikt inte vaken att slå ur rutan själv :wink:

Nu kommer äntligen en bild på hur rutorna egentligen ser ut då:

Bild
Bild
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]