NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattehak
Jag har fått ett missljud i bilen när jag kommer upp i ca 40 km/h. Låter ungefär som ett flygplan, läter bara högre ju fortare jag åker, trodde det var vinterdäcken som lät men ljudet fortsatte även när jag bytte till sommardäck. Nån som har haft liknande problem... kan det vara hjullagren???

/HJÄLP
av SCM
~Kalle~ skrev:Jag tror också på hjullager. En tråd om det http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... =hjullager . Du kan även prova söka på hjullager i forumet

/Kalle
Hej!
Apropå brummande missljud alt oljud.
Jag har en V50-06 som jag i dagarna byt vinter till sommardäck på. Alla kan ju vara överens om att vinterdäck med dubb på torr asfalt låter en hel del. Och som bilförarare vänjer man sig vid det då årstiden kräver bättre grepp.

Hur som helst nu var det dax att sätta på sina Michelin HP däck och få lite mindre oljud, hehe hade kört lite grann med dessa och hörde ett konstant brummande och surrande från framhjulen, påminner lite grann om det ni beskriver om hjullager. Kontaktar tillslut volvo för att få lite möjliga svar på detta oljud. En kundtjänst kille följer med ut och kikar på däcken och konstaterar omgående att märkningen "Inside" är "outside" på mina framdäck, alltså det ligger inte i rotationsriktning.. är det inte otroligt!!! Mönstret på framhjulen hade börjat anta en trappstegs slitning frågade denna kundtjänst kille hur vanligt det är att däckkillen på Volvo inte vet vad som är inside och utside på ett däck. Svaret blev en generat jag de borde de verkligen veta.
Hur som helst de fick skifta om däcken ( gratis) och det låter betydligt mindre om däcken nu, man får ju hoppas att däcken slits till jämnt nu. Som kund kan man ju ställa sig frågande, måste jag verkligen kolla att däcken sitter korrekt att "inside" verkligen är Inside och inte outside? :wink:

Mvh
SCM
V50-06 Kinetic
av Xotica
SCM skrev:
~Kalle~ skrev:Jag tror också på hjullager. En tråd om det http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... =hjullager . Du kan även prova söka på hjullager i forumet

/Kalle
Hej!
Jag har en V50-06 som jag i dagarna byt vinter till sommardäck på. Alla kan ju vara överens om att vinterdäck med dubb på torr asfalt låter en hel del. Och som bilförarare vänjer man sig vid det då årstiden kräver bättre grepp.

Hur som helst nu var det dax att sätta på sina Michelin HP däck och få lite mindre oljud, hehe hade kört lite grann med dessa och hörde ett konstant brummande och surrande från framhjulen, påminner lite grann om det ni beskriver om hjullager. Kontaktar tillslut volvo för att få lite möjliga svar på detta oljud. En kundtjänst kille följer med ut och kikar på däcken och konstaterar omgående att märkningen "Inside" är "outside" på mina framdäck, alltså det ligger inte i rotationsriktning.. är det inte otroligt!!! Mönstret på framhjulen hade börjat anta en trappstegs slitning frågade denna kundtjänst kille hur vanligt det är att däckkillen på Volvo inte vet vad som är inside och utside på ett däck. Svaret blev en generat jag de borde de verkligen veta.
Hur som helst de fick skifta om däcken ( gratis) och det låter betydligt mindre om däcken nu, man får ju hoppas att däcken slits till jämnt nu. Som kund kan man ju ställa sig frågande, måste jag verkligen kolla att däcken sitter korrekt att "inside" verkligen är Inside och inte outside? :wink:

Mvh
SCM
V50-06 Kinetic
Tycker gott du ska kräva nya däck ifall de tappat massor med mm på detta. Nej tycker inte ansvaret ska ligga på dej som köpare ifall du anlitat fackman för att montera dina däck från scratch. Har precis köpt nya sommarsulor från Volvo med och han visste iaf vad han gjorde med montering/balansering Monterade dessa själv men visste inte om detta med Outside och Inside så jag ringde en extra gång och frågade hur man hittade rotationspilen, fick då förklarat för mej att det var Outside inside som var just rotationsriktningen.

Så i ditt fall har du backat en massa km med ena paret och åkt framåt med andra.. tror definitivt att det måste tära lite extra på däcken. så studera dem och reklamera dem sedan ifall du hittar ngt fel på dem.

//Xo
av SCM
Xotica skrev:
SCM skrev:

/Kalle
Hej!

Mvh
SCM
V50-06 Kinetic
Tycker gott du ska kräva nya däck ifall de tappat massor med mm på detta. Nej tycker inte ansvaret ska ligga på dej som köpare ifall du anlitat fackman för att montera dina däck från scratch. Har precis köpt nya sommarsulor från Volvo med och han visste iaf vad han gjorde med montering/balansering Monterade dessa själv men visste inte om detta med Outside och Inside så jag ringde en extra gång och frågade hur man hittade rotationspilen, fick då förklarat för mej att det var Outside inside som var just rotationsriktningen.

Så i ditt fall har du backat en massa km med ena paret och åkt framåt med andra.. tror definitivt att det måste tära lite extra på däcken. så studera dem och reklamera dem sedan ifall du hittar ngt fel på dem.

//Xo
Hej!

Igår fick bilen nya fräscha däck, det gick hur smidigt som helst, känns bra när bilfirmor tar ansvar för sina egna misstag och inte försöker lasta över sådant på kunden med alla möjliga och omöjliga begrepp. Så en stor eloge till Volvo :-)-) för sitt ansvar till kunden.
Mvh
SCM
av flink
SCM skrev:

/Kalle
Hej!

Mvh
SCM
V50-06 Kinetic
Tyvärr måste jag svara JA på din fråga... man måste tydligen kolla upp innan man monterar däcken, eller alt. efter någon annan monterat dom. Dels för att det finns "muppar" och andra som kanske är lite disträ på alla företag, och dels för din egen skull.

Om dom kommer slitas till normalläge igen tvivlar jag på... eller så lär det ta väldigt många mil. Det du har fått är vad jag skulle kalla klackresning (utan att ha sett däcken). Blev det tystare så får du nog skatta dig lycklig, men dom blev garanterat inte lika tysta som dom skulle varit om dom varit rätt monterade från början... beroende på hur mycket klack du fått på dom.

Synd att du råkat ut för det, men störs du av däcken så tycker jag att du skall begära två nya sommardäck.

Edit: Läste inte hela tråden...korkad som man är! ;) Skönt att du fick nya däck och att allt fick ett lyckligt slut! :-)-)
av SCM
Hej!

Vill bara tillägga att med de nya framdäcken så upphörde inte "brummandet", så vad göra.
Jo jag åkte tillbaka till Volvo igen, och fick en super trevlig verkstadschef med mig som passagerare i bilen som inom loppet av några kilometer sa, det där ljudet är garanterat ett hjullager.
Vi kom överens om att det måste komma från vänster framhjul. Då brummandet blev extra påtagligt vid högersväng. Fick snabbt en tid, dagen efter.

Kontaktade sedan VOLVIA för att höra efter om detta kunde gå på maskinskadeförsäkringen. Jag blev minst sagt förvånad över det svar jag fick. Svaret blev: "Nej det ersätts inte om inte du blivit påkörd!!" Helt sanslöst svar någon måste alltså kört på mitt hjullager för att min försäkring skall täcka skadan!!! Jaja tänkte jag, när bilen var klar och det var dax att betala så pratade jag på nytt med kundtjänsten på Volvo om inte detta skulle kunna gå på försäkringen. Självklart, sa kundtjänstmottagaren jag lägger in en förrågan omgående, några minuter senare var det klart, min maskinskadeförsäkring gällde för detta. Så istället för att betala 3500 kronor så blev det endast 2000 vilket självrisken var.

Bra att känna till är att sådant som har med Masinskadeförsäkringen att göra, ska man låta Volvoverkstan styra med. De har tydligen direkt kontakt med den avdelningen på VOLVIA.

Nu är det äntligen slut på "brummandet" :-)-)

MVH
SCM
Användarvisningsbild
av opA
Hade samma fel på min bil.. finns en tråd om detta.. dom slipade bort rost på bromsskivan och bytte hjullager.. poff problemet borta.

Som tur var gick det på garantin :)
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]