Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soniz
Om det har blivit fel på abs enheten borde den då funka ? den funkar till 100% och ingen varningslampa.
Om det är ett internt läckage var tar då oljan vägen ,den kan väl inte gå tillbaks till huvudcylindern eller..?
Och till något av hjulen är det ju också "stopp" efter att beläggen rört sig mot skivan.
Och inget läckage utåt vad jag kan se ,så vart tar oljan vägen när pedalen sjunker ??
Är det luft som boven eller.......??
Användarvisningsbild
av isak
om du visste vad vi la ner arbete på det där? lossade vid huvudcyl 1 krets i taget, ingen skillnad ? egen teori är vid balanserat ingångstryck i enheten verkar något inträffa inv som dränerar baklänges mot huvudcyl ? det är den enda vägen oljan kan ta utan synligt läckage? vi provade alldrig med tryckmätning eft huvudcylindern på bägge kretsarna samtidigt kanske vi hade sett något? vi böt ca ett 50 tal på sista 3 åren en del under garantitden? (bilprovningsanm) sällan kunderna märkte det, det är alltså inte stort läckage vi pratar om. samt det är lättast att märka det vid väldigt lågt pedaltryck.hoppas du kan tyda mig.
isak
av Psyko
På alla P2 bilar sjunker bromspedalen riktigt långt ner om man står still och trycker hårt
på pedalen hela tiden. Svårt att avgöra rätt o fel på ett Forum men det bästa är ju om du kan jämföra med en annan bil.

Står jag still med min XC70 01 och håller foten hårt på pedalen kan jag få den att gå i golvet. Detta händer endast när man står still och håller hårt på pedalen, i övrigt fungerar bromsen precis som den ska
Användarvisningsbild
av isak
hej psyco.
det kan jag hålla med dig om. allt blir ju relativt? i mercedes fallen är det ASB som anmärkt. men som du säger det där sjunket känner jag på min med, men inte så det stör. på ovannämda bilar är den i golvet med minimalt tryck på ca 2min? så är ju inte våra bilar? ABS enheterna torde ju vara lika uppbyggda, är säkert bara kontakdon o nummer som skiljer misstänker jag?
isak

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]