Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jianon
Hej.
Jag har en lysande lambdalampa och har haft så i 2 år snart. Den slocknar om man återställer felkoder eller tar bort säkring1, men kommer tillbaka som en kär gammal vän efter någon dag.
Jag har fått anm på besiktning för högt lambdavärde 1.06, alla andra värden är kanonfina.
Över 4000 varv tappar motorn kraft och går illa. Vid tomgång pendlar varven en hel del , men bara ibland. Motorn dör ibland också, både på tomgång och vid korsningar när jag frikopplar.
Bilen går skapligt ändå, därför har jag bara felsökt lite ibland. När jag har vart sugen, dvs inte så mycket.
Jag har mätt upp lambdasonden - ok. LMM ok, testade med en annan men ingen skillnad alls.
Bytte bränslefilter vid förra servicen.
Felkoder :
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
ibland även:1-2-1 Signal från luftmassamätare
men jag tror det är bara när motorn dött på tomgång.

Bilen drar under 0,9/milen blandad körning.
En 945 GL -93

Jag har letat i både detta forum och andra, men inte hittat nåt att ta på.
Några tips?
av greenbay
Kan ju bero på tjuvluft kanske någon av slangarna till vevhusventilationen är sprucken, kika på slangarna som går till insugsröret, alt slangen från LMM till insuget.
/greenbay
av putte62
Känner ej till inverkan av felaktiga pulsairventiler men de är lätta att kolla för att uteslutas: med motorn avstängd, tag bort gummislangsförgreningen som är ansluten till de två ventilerna (~20mm i diam) som sitter vid motorns övre främre hörn på utblåssidan Man skall kunna blåsa men inte suga luft till/från ejektorerna som sitter under grenröret. Med motorn igång skall man känna ett sug med handen. Är de täpta får man ingen extaluft med ut till
katlyastorn (påverkar syrehalten och därmed efterbränningen av kolväten och förmodligen lamdafunktionen). Är de öppna i båda riktningarna får man förmodligen avgaser in i luftrenaren vilket skulle Kunna påverka LMM. Rätta mig om jag har fel.
Kolla även potentialen mellan batteriminuspolen och motorblock och chassie ( ~0 Volt, så att jordningen är OK).
av jianon
Nu har jag kollat tjuvluft igen. Jag har vart inne på det spåret själv, och har letat förr, och fann inget då heller. Pulsairventiler verkar ok efter vad putte62 skriver.
Tog bort säkring 1 en stund och nu har jag felkod 2-3-2 , men ingen lambdalampa tänd än. Innan hade jag även felkod 1-1-3. Jag tror den kommer igen sen när lampan tänds igen.
Jag behöver fler tips, känns som om jag kört fast med det här problemet.
När man letar på detta forum ser man att fler har haft liknande problem, men trådarna dör innan man har fått reda på om de löste problemet och hittade det. Så skall det icke bli men den här tråden.
Kom igen grabbar, tillsammans kan ni lösa det här!
Senast redigerad av 1 jianon, redigerad totalt 0 gånger.
av jianon
Idag tändes lampan igen. Felkoder:
2-3-2
1-3-2
1-1-3

Nollade dem i diagnostikuttaget och lampan slocknade.
av jianon
Bumpar, för det vore stor sorg om en sådan intressant tråd som denna försvann i glömska.
Användarvisningsbild
av charm76
Det är ju bra att Lambdalampan lyser, då vet du att den funkar..! :lol:
Jag tar med mig felkoderna och återkommer med förhoppningsvis ett eller flera bra svar imorgon! :D
av jianon
Idag godkändes pärlan på besiktningen. Lambdavärde 1,03. Kanske var besiktningsmannen snäll, för bilen är inte ok än. Jag är ganska säker nu på att det är tjuvluft på insugssidan ändå. Kanske en spricka någonstans som glipar när man kör.. Jag ger inte upp.
Felet skall hittas! Och postas här!!

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]