NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

10 500:- hos västerås volvia! standard service plus kamremsbyte altså---

Fan så dyrt det var, trodde volvo höll låga priser pga det är lätt att byta kamrem på dem...
men så verkar det inte vara..kanske lämnar in den på mekonomen trots allt, kan kolla och jämföra priset iallafall!!!

10 500.....Goooood price!!!! NICE PRICE!!!!
10' är väl kanske inte billigt, men inte heller bland dom dyraste om man räknar med full service inkl. kamremsbyte.

Tackar vet ja 240'n Där bytte man kamrem på en dryg halvtimme, och delarna gick på 500,- :)
Ibland undrar jag varför jag inte klarar mig med en gammal bil...
flink skrev:Ibland undrar jag varför jag inte klarar mig med en gammal bil...
Tja, för att de är obekväma, bullriga, rostar, drar mycket bensin, går sönder ofta, trånga invändigt i förhållande till yttermått och opålitliga kanske ? :wink:

10500 för ett kamremsbyte är inte gratis men var glad att du inte kör Alfa Romeo. Då ska det bytas kamrem var 6000e mil till en kostnad av runt 12000kr. Mindre trevligt :cry:
Ja vad är egentligen anledningen till att det används kamrem istället för kedja? Gissar ju på pengar. Alltså billigare tillverkningskostnad med rem samt att det är en bra kassako vid servicen.

Kan ju fasen inte finnas några rena tekninska orsaker då ju till och med Bmw:s M-bilar har kedja!
Men 18000 mils bytesintervall på en kamrem är väl minst sagt fullt godkännt då 6000 mils intevaller inte var ovanligt bara för 5-6 år sedan.

Saab har bytesintervaller på deras kamkedja, och den är inte direkt billig att byta. Bmw anger att kamkedjan skall hålla bilens livslängd, där bytar man spännaren vid behov istället. Kamkedjehaverier förekommer dock på Bmw.

Att inte kolla upp vad servicekostnaderna ligger på innan man köper en "ny" bil är för mig främmande, jag kollar allt sådant så jag vet vad jag ger mig in på.
Hur roligt är det att lägga ut mellan 10000 - 12000 kr på en ungefär 6 år gammal bil känns bättre och använda dessa pengar som mellanskillnad till inbyte istället.
Själv brukar jag använda detta som riktmärke till att det är dags att byta bil (då det är runt 1500 mil kvar)!

Tror dock inte att det föreligger ett byte av kamkedja före 18000 mil, har dock hört att dom som har satsat på kedja att hållbarheten är väldigt länge oftast bilens livslängd, men visst saker som skall hålla väldigt länge kan också gå sönder, men jag tror att det är mer havererade kamremmar kontra kamkedjor trots bytesintervallet!
Jag ska oxå göra 18000 mila service på min v50 t5 05:a. Volvo sa att det var kamrems byte då. men det sa dom även att det var vid 16000:S. ibland undrar man vda dom har för koll. <jag bytte min vid 16000 vilket ska vara rätt intervall! Detta påpekade jag även för volvo killen som bara sa okej.
flink skrev:10' är väl kanske inte billigt, men inte heller bland dom dyraste om man räknar med full service inkl. kamremsbyte.

Tackar vet ja 240'n Där bytte man kamrem på en dryg halvtimme, och delarna gick på 500,- :)
Ibland undrar jag varför jag inte klarar mig med en gammal bil...

Har en gammal 240. Om du vill byta, gärna för mig :D

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)