NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hexenhammer
dali skrev:Hexenhammer, som Andreas skriver så är begreppen "körglädje" ocn "komfort" inte så subjektiva som du tycks tro. Om du vill fortsätta förvirra och bli förvirrad så är det upp till dig, om du börjar använda samma begrepp som vi andra så kommer du att få ut mer av forumbesöken.
Okej.

Körglädje = Att en bil har hård fjädring och går fort, slukar mycket bensin, och att vägen känns upp i vägen. Tycker man att något annat är körglädje, så har man fel. Är det så du vill säga det?

Komfort = Tycker man att ens bil har "mycket körglädje" och där också inkluderar att man älskar när styrningen är mjuk, samt att fjädringen är mjuk, då är det inte körglädje, utan alltså komfort? Det finns alltså ett enhälligt begrepp för ordet "körglädje" som innebär att en bil inte kan vara "körglad" om den inte har hård fjädring/styrning? I så fall är det nog dags att läsa på... Släpp sportbilarna grabbar och inse att Svenska folket kan ha andra åsikter om vad som är en rolig bil att köra.
av Lövet
När nu alla tycker tvärtom, att begreppet körglädje inte alls är subjektivt, kan du inte bara acceptera det?!
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
andreas_lofgren skrev:När nu alla tycker tvärtom, att begreppet körglädje inte alls är subjektivt, kan du inte bara acceptera det?!
Nej. Jag kan inte acceptera det, lika lite som att jag kan acceptera att "fläskfilé är gott", för det tycker inte alla. Det är subjektivt som fasen. Biltestare i motormagasin är inte ledande för vad alla sedan ska tycka och tänka, samt för vad som ÄR körglädje. Själv skulle jag antagligen tycka att det var astråkigt om jag fick en Lamborghini. Det är inte körglädje för mig (och säkert inte för många andra heller). Jag anser inte att bilar ska gå fort och kännas "hårda". Det är inget som får mig att trivas i bilen (dvs inte körglädje). Punkt!

För att återgå till ämnet, så upplever jag V70 som en bekvämare bil, skön att köra, gott om utrymme etc. V50 känns möjligen aningen "yngre" (ska jag säga som bara är 23 år gammal) och "sportigare" till utseendet och sådär, samtidigt som V70 i många fall kanske kan ses som "gubbig". Men jag väljer ändå V70 alla dagar i veckan. Även S60 och S80 kommer före V50/S40/C30 i mitt fall.
av Lövet
(S) Jag orkar inte längre...

Helt otroligt att man kan uppfinna sina egna begrepp och sedan kritisera andra för att de inte håller med. Lycka till i jakten på "körglada" bilar framöver. Se bara till att inte fråga efter dessa i bilhallen för då blir det nog ett uppenbart felköp igen.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Följt tråden med intresse och skulle vilja lägga in en kommentar.
Kan inte annat än att hålla med dali och Lövet. Körglädje och komfort skulle jag nästan se som motsatser, på sätt och vis. En V70 är en typiskt komfortabel bil, går mjukt på vägen, men i skarpa svängar gasar man inte precis. Jag förstår det som att du, Hexenhammer, njuter av att köra V70, eftersom den är så skön. Kalla det körglädje om man vill, men det är komforten som får dig att "njuta", som jag förstår det.

MVH
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
andreas_lofgren skrev:(S) Jag orkar inte längre...

Helt otroligt att man kan uppfinna sina egna begrepp och sedan kritisera andra för att de inte håller med. Lycka till i jakten på "körglada" bilar framöver. Se bara till att inte fråga efter dessa i bilhallen för då blir det nog ett uppenbart felköp igen.
Ja, det är helt otroligt att ni gör det. Jag följer begreppet, men jag har mina egna åsikter vad som är rätt och fel. Man kan säga; "Volvo gör snygga bilar". Men antagligen håller inte alla med, lika lite som att man inte kan säga: "En körglad bil ska ha hård styrning och hård fjädring" - För det tycker inte alla.

Nja. De i bilhallen tyckte ju att det var skaplig skillnad på bil och att jag troligtvis gjorde en dålig affär när jag bytte från V70 till V50 p.g.a komfort, körkänsla o.s.v. Även alla i forumet på Garaget.org verkade tycka det. Deras råd gick snarare till S60 framför V50.
halmstaden skrev:Följt tråden med intresse och skulle vilja lägga in en kommentar.
Kan inte annat än att hålla med dali och Lövet. Körglädje och komfort skulle jag nästan se som motsatser, på sätt och vis. En V70 är en typiskt komfortabel bil, går mjukt på vägen, men i skarpa svängar gasar man inte precis. Jag förstår det som att du, Hexenhammer, njuter av att köra V70, eftersom den är så skön. Kalla det körglädje om man vill, men det är komforten som får dig att "njuta", som jag förstår det.

MVH
Det är mycket komfort och utrymme som "får mig att njuta". Men jag upplever även att bilarna "prestationsmässigt" känns bättre på vägen. Fjädring, styrning, motor, etc. Upplever att V50 känns lite "Ford"... stel, hård och ja.. obekväm. Och det är inte bara komfort. Utan mycket annat. Utväxling, dragläge, pedaler i allmänhet, fjädring, och ja.. det andra jag nämnde här ovan. Jag förstår Andreas_Lofgren och Dali också, till viss del. För självklart förstår jag begreppen. Men jag tycker inte att man som biltestare kan avgöra att det bara är en viss känsla i en bil som faller under begreppet "körglädje". Att hård fjädring är körglädje medans mjuk fjädring inte är det. Det beror ju lite på omständigheterna, korrekt?

Vill du ha en sportigare bil, som är lite med kompakt, tajt och som känns mer fäst vid vägen; då är säkert V50 mer körglad i dina ögon. Vill du ha en bil som du kan åka långt med och som känns oerhört mjuk på vägen; då är troligtvis V70 en bil för dig. Kör du mycket i "svårare" terräng så lär du troligtvis föredra en bil liknande XC70, XC90 eller liknande... annars kommer du definitivt inte att uppleva någon körglädje. Det beror precis vad dina krav är.

See what I mean?
av dali
Dags för mig att lägga ner. Om någon har huvudet så långt ner i sanden att bara fotsulorna syns är det ingen idé att försöka resonera ... för en del är världen platt.

Som Ronny Eriksson sa, "det är aldrig för sent att ge upp".
av bilgalen
Hexenhammer är ju 23år och tycker väl att det är lite kul att vända upp och ner på alla väl ingrodda begrepp :D

Men tänk så här. Varje biltidning kan ju inte skapa sina egna högs subjektiva begrepp, då skulle det ju inte finnas någon mening att köpa en tidning. Därför har nog begreppet "körglädje" blivit ett vedertaget begrepp för just lite sportigare bilar och körning.

Men du som gillar mjuka bilar och sävlig styrning har ju också ett redan färdigt begrepp att använda, komfort. Kör på det och din verklighet blir mycket enklare :D
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
bilgalen skrev:Hexenhammer är ju 23år och tycker väl att det är lite kul att vända upp och ner på alla väl ingrodda begrepp :D

Men tänk så här. Varje biltidning kan ju inte skapa sina egna högs subjektiva begrepp, då skulle det ju inte finnas någon mening att köpa en tidning. Därför har nog begreppet "körglädje" blivit ett vedertaget begrepp för just lite sportigare bilar och körning.

Men du som gillar mjuka bilar och sävlig styrning har ju också ett redan färdigt begrepp att använda, komfort. Kör på det och din verklighet blir mycket enklare :D
Där kom det! Det gamla hederliga, oerhört mogna åldersanklagandet. Jo, han är ju bara 23 år, så han kan ju inte ha koll på allt. Troligtvis har jag mer koll än vad ni har (som jag ser det, just i denna tråd).

Nej, självklart inte. Men å andra sidan är recensioner och tester alltid subjektiva. Varför? Jo, alla människor har olika uppfattning. Samma sak gäller när du läser en recension på en film. Recensionen kan säga att det är det bästa som någonsin gjorts, medan du tycker att filmen är totalt värdelöst. Allt beror på ändamål, krav och var personen som faktiskt ska använda varan gillar. Därför finns det ingen som kan säga till mig; "Jacob, en V50 är med körglad än en V70. Och en Nissan Qashqai är mer körglad än en Toyota Avensis". För jag kan inte hålla med. Det beror på att jag värderar vissa saker och ting gällande körglädje och komfort annorlunda, korrekt!?

Körglädje värderas enligt Auto Motor som fjädring, grepp, styrning o.s.v. Vad som sedan är "bra" fjädring, grepp, styrning o.s.v. är ju inget dom sedan nämner, och det är ju deras egen uppfattning, vilket som sagt kan vara väldigt subjektivt och sedan kan variera från testperson till testperson, även inom det egna "bolaget".

Fast jag använder ju vissa begrepp som även Auto Motor använder för att "mäta" begreppet körglädje (fjädring, styrning, o.s.v). Dom säger att det är bra att den är hård, jag tycker att det är bra när den är lite mer mjuk - Och skillnaden är, förutom att man värderar det olika? Det är trots allt EXAKT samma begrepp.
Användarvisningsbild
av supersonic
Mitt första inlägg efter att ha "tjuvläst" under en lång tid får bli till den här tråden: Herrejösses!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]