Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zladden
Hej! Jag har en vovlo 740 -90 som jag har hatt problem med att den inte startar när den är varm, så jag har bytt tempgivaren för insuget och efter det så går den inte som vanligt. Den går inte på alla cylindrar och verkar som att den inte tänder riktigt som den ska heller. Jag får ut felkoder: 1-3-1 Varvtalssignal saknas och 1-4-4 Lastsignal saknas . Vilket jag inte fattar något av vad som menas. Tacksam för hjälp:)
Användarvisningsbild
av sidhabo
1-3-1 = Varvtalssignal från tändstyrenheten
Villkor:
Vid start skickar tändstyrenheten varvtalssignal parallellt till #1 och #28 på bränslestyrenheten. Om bränslestyrenheten detekterar varvtalssignal på #28 men inte på #1 sätts felkoden.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord.
Felsymptom:
Motorn startar inte.

1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.
av Zladden
Som nybliven 740 ägare är min fråga, var ska jag börja felsöka då? har läst runt lite på internet men hittar bara massa olika svar, någon vill att man ska börja leta i styrboxen och någon i tändboxen... Någon som har lagat en likadan felkod någon gång??
Användarvisningsbild
av sidhabo
Bränslestyrenheten ska du kolla upp. Kolla kablaget till den samt jordning. Ev. byt den. Om du har en multimeter kan du plocka fram den och mäta lite.
av Zladden
Tänkte bara meddela att jag tror jag har fått ordning på bilen nu, jag har bytt Styrboxen och kört lite från och till och den går som den ska nu, hoppas på att det var felet så att det inte kommer tillbaka....:P
av Zladden
Nu har problemet kommit tillbaka. jag fick låna styrboxen av en skrot som ligger här i närheten. Så idag var jag nere och betalade boxen eftersom bilen har gått bra i en vecka förutom att den drar 2L milen, men det tror jag är katalysatorns fel, tror den ära trasig.... men iaf när jag sedan körde hem från skroten så började bilen krångla precis som den gjort innan. Som ni förstår får den för mkt soppa och det märkert man när man tr ycker på gasen för den blurrar lite först innan den varvar till ordentligt. Den startade inte heller när den var varm. Men den startar utan problem kall och med startgas när den är varm. Är det ingen som känner igen något av felen, funderar seriöst på att skrota bilen snart!! :P

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]