...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
Vi har förstärkt trafikövervakning här emellan Köping-Fagersta! Haft de i dryga månaden nu! Bor själv mellan dom orterna, lilla Kolsva och här körs de lagligt nu för tiden :roll: , hmmm konstigt! Sena kvällar eller tidiga mornar, nånstans står dom iaf!

Mest lastbilar som ej håller hastigheten och en & annan bil! :wink:
Användarvisningsbild
av Severin
eccy243 skrev:
~Kalle~ skrev:Bara att ta det lugnt så går det bra. Det är bra att de har extr a kontroller för det finns alldeles för mycket idioter på vägarna t.ex vissa taxichaufförer som gör idiotomkörningar och kör alldeles för snabbt. Fast om man kör 20 km/h för snabbt i 10 mil kommer man fram 15 minuter snabbare :wink:
Japp! Det var precis mitt argument i körskolan när läraren nämde att man inte tjänar så mycket på att åka 10-20 km/h fortare. Då sa jag bara att: Det är ju därför man ökar mer när man är sen till nånting. Man kör ju inte 10-20 km/h fortare, utan man kör 30, 40, 50, kanske till och med 60-70 km/h fortare.

Körskoleläraren bara suckade åt mig. :lol:
Jag tjänar mycke med lastbilen att åka 90 ist för 80 när jag åker i runda slängor 72mil/dag
Användarvisningsbild
av Ticken
anp skrev:Hastighet, hastighet, hastighet...
När skall de ha en trafikbeteendevecka?

Mycket bra inlägg..

/Ticken
av anp
OT men väldigt OnTopic ändå...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4942512.ab

"Flera ungdomar i Gällivare berättar att det är lätt att få tag på knark. Det är max ett par samtal bort.
– I stort sett allt går att få tag på. Polisen gör ingenting, de har fullt upp med att stoppa fortkörare."
Användarvisningsbild
av Guligan
Nån som "hade otur" under hastighetsveckan? Jag tog denna varning på allvar och kämpade på med att hålla nere hastigheten, såg dock ingen kontroll fast jag körde ca 70 mil under veckan.
av anp
Såg en polispatrull/kontroll i veckan som gick, och de gjorde bara blåsprov mm, ingen hastighetsövervakning.
Läste någonstans förresten om att polisen inte ens hade trafikbeteende på topplistan vad gäller kontroller i trafiken. Endast hastighet, nykterhet och bälteskontroll, hur man framför sitt fordon vad gäller trafikregler tittade de inte alls på. Ekonomi/böter.... någon?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
anp skrev:OT men väldigt OnTopic ändå...

"Flera ungdomar i Gällivare berättar att det är lätt att få tag på knark. Det är max ett par samtal bort.
– I stort sett allt går att få tag på. Polisen gör ingenting, de har fullt upp med att stoppa fortkörare."
Äh, det är till att tala för döva öron anp....
Farten dödar !!!! Sänk hastigheten !!!! Fler fartkameror !!!!
Men inte ett jävla knyst om alkoholist dräggen & knarkar packet som framför fordon varje dag.....inte ett knyst :roll: .

Börjar seriöst undra om svensken är dum i huvudet...på riktigt ! som går på allt dravel, alla genomskinliga lögner & ursäkter som politikerna/myndigheterna pumpar ut...ivrigt påhejade av idiot media (tidningar såväl som TV) som utan att tveka upprepar lögnerna/ursäkterna för att pungslå hårt arbetande svenskar på deras surt förvärvade pengar (drägget & packet har ju inga pengar så dem jagar de ju fan inte).

Mer frihet för oss bilister MEN, desto större efterverkningar för dem som orsakar olyckor pga fylla/droger eller vårdslöshet i trafiken.... med andra trafikanter inblandade (dvs extremt höga böter/fängelse straff/konfiskering av alla fordon samt tillgångar om så behövs).
av anp
Jo ibland undrar man över folks inställning och kunskap om en så viktig fråga som trafik och olyckor.
Enligt VV´s egna siffror beräknas kamerorna rädda 15-20 liv om året, ser man till satsade kronor tycker jag det är uselt låga siffror. Och helt bortkastade pengar sett till vägstandard mm i övrigt.

Kunskapen hos förare är heller inget som ses som viktigt av polisen, VV m,fl, har man väl tagit körkortet räcker det livet ut oavsett regeländringar och normal kunskapsförlust. Vilka andra yrkesgrupper accepterar vi att de arbetar efter gamla och kanske förändrade regler?
Dagligen ser man eller hör talas om trafikanter som kör på ett trafikfarligt sätt. Men så länge man håller hastigheten så...

Collin bloggar...
http://blogg.aftonbladet.se/19401
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
anp skrev:Jo ibland undrar man över folks inställning och kunskap om en så viktig fråga som trafik och olyckor.
Enligt VV´s egna siffror beräknas kamerorna rädda 15-20 liv om året, ser man till satsade kronor tycker jag det är uselt låga siffror. Och helt bortkastade pengar sett till vägstandard mm i övrigt.
Det beror väl på vad man tycker ett sparat liv är värt i trafiken, eller rättare sagt olycksfall eftersom kamerorna gör att 60 personer slipper bli svårt skadade också.

Vad jag förstår har Vägverket beräkningsmodell där olycksfallen delas in i fyra kategorier; dödsfall, svårt skadade, lindrigt skadade och egendomsskador.

Kostnadsbesparingarna delas in i en objektiv del och subjektiv del. Den objektiva delen är materiella kostnader som sjukvård och produktionsbortfall. Den subjektiva delen är riskvärdering, dvs vad folk är beredda att betala för minskade risker i trafiken.

Jag har hittat en tabell som ser ut såhär, värderingar i miljoner kr:
Materialkostnader Riskvärdering Totalt
Dödad 1,3 17,1 18,4
Svårt skadad 0,65 2,6 3,28
Lätt skadad 0,065 0,12 0,18
Egendomsskada 0,014 - 0,014
(källa http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... varden.zip, tabell 87)

Så besparingarna som kamerorna ger rent materiellt sett blir 63 miljoner kr (17,5 liv x 1,3 milj plus 60 svårt skadade á 0,65 milj kr per skalle).

Sedan vad det är värt rent subjektivt utöver det att 77,5 personer slipper dö eller bli svårt skadade i trafiken är väl upp till var och en att bedöma, Vägverket har sin värdering. Men om ett olycksfall mindre är värt mer än 0,6 miljoner kr kan man nog motivera kamerorna ekonomiskt (kostnad kameror 110 miljoner (?) minus materiella besparingar 63 miljoner = 47 miljoner kr dividerat med 77,5 st olycksfall).
av anp
V70BiFuel03 skrev:
anp skrev:OT men väldigt OnTopic ändå...

Äh, det är till att tala för döva öron anp....
Farten dödar !!!! Sänk hastigheten !!!! Fler fartkameror !!!!
Men inte ett jävla knyst om alkoholist dräggen & knarkar packet som framför fordon varje dag.....inte ett knyst :roll: .

Börjar seriöst undra om svensken är dum i huvudet...på riktigt ! som går på allt dravel, alla genomskinliga lögner & ursäkter som politikerna/myndigheterna pumpar ut...ivrigt påhejade av idiot media (tidningar såväl som TV) som utan att tveka upprepar lögnerna/ursäkterna för att pungslå hårt arbetande svenskar på deras surt förvärvade pengar (drägget & packet har ju inga pengar så dem jagar de ju fan inte).

Mer frihet för oss bilister MEN, desto större efterverkningar för dem som orsakar olyckor pga fylla/droger eller vårdslöshet i trafiken.... med andra trafikanter inblandade (dvs extremt höga böter/fängelse straff/konfiskering av alla fordon samt tillgångar om så behövs).
http://www.second-opinion.se/so/view/406
Intressant "blogg" om polisen ( även VV m,fl? ) och mediarapportering...

"– Media går sällan bakom de siffror polisen presenterar utan accepterar dem utan en närmare analys om de är korrekta och rättvisande"

"– Forskning har pekat på att polisen satsat mer resurser på att presentera verksamheten på ett tilltalande sätt. En ökad förmåga att hantera media kan vara positivt på kort sikt genom att människor oroar sig mindre."

http://www.second-opinion.se/so/view/372

"Att, som Åsa Ersson, säga att män och kvinnor utifrån detta har olika värderingar är att sprida vanföreställningar. Tyvärr hjälper medierna ofta till att sprida sådana här lögner vidare genom ytterligare förenklingar."
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]