Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sökt på forumet och fått ett flertal träffar. Blir dock inte klokare. :(

V70 GLT 1998 combi

Yttre styrled höger glapp.

Vänster bromsslang fram defekt.

Vad kostar detta på en verkstad?

Kan jag göra det själv? Är ändå ganska "Händig" men har ingen direkt koll på bilen, förutom att jag gör service och småreparationer själv.

Please help!
:)
Användarvisningsbild
av CarMan
det kostar olika mycke beroende på vilkan verksta som gördet (ver i landet du bor)
det är ganske enkla reprationer, dock krävs en framvagnsjustering.

men eftersom du ställer frågan om du klarar att byta det själv, så bedömer jag dig som tilräckligt okunnig på bilar för att inte göra remprationen själv
(lägg sedan på att du gör servicar själv, o ändå får dessa "grova" anmärknignar på en besiktning, hur bra servar man bilen då?)
Användarvisningsbild
av emwtur
CarMan skrev: 8<
men eftersom du ställer frågan om du klarar att byta det själv, så bedömer jag dig som tilräckligt okunnig på bilar för att inte göra remprationen själv
(lägg sedan på att du gör servicar själv, o ändå får dessa "grova" anmärknignar på en besiktning, hur bra servar man bilen då?)
hmmm .
Jag måste bara fråga ;
Vilken förebyggande service kan man göra för att undvika att en styrled blir glapp och att en bromsslang går sönder ?

Jag tycker i o f s som du att bromsar och styrleder kanske inte man bör pilla på om man inte vet vad man håller på med.
men jag tycker inte att "Dirk Diggler" alls skall känna att han har misslyckats ändå ...
/emwtur
av greenbay
Jag har dåliga erfarenheter av att byta bromsslangar. Jag har så gott som alltid hamnat ända framme vid huvudcylindern, alt ABS-enheten, detta pga att sakerna suttit så illa fast att det inte gått att få isär dem.
Troligen får du då byta: bromsslangen och bromsröret från ABS:en till hjulhuset, det är bara att vara beredd.
Byta styrled är rel enkelt, även bromsjobbet, plugga lite i Haynes innan bara! Sedan en framvagnsinställning på det.
/greenbay
Användarvisningsbild
av goransson89
emwtur skrev:
CarMan skrev: 8<
hmmm .
Jag måste bara fråga ;
Vilken förebyggande service kan man göra för att undvika att en styrled blir glapp och att en bromsslang går sönder ?

Jag tycker i o f s som du att bromsar och styrleder kanske inte man bör pilla på om man inte vet vad man håller på med.
men jag tycker inte att "Dirk Diggler" alls skall känna att han har misslyckats ändå ...
/emwtur
I en service ingår att kolla och känna på alla slitagedelar, men kan mer eller mindre se det som en mindre "besiktning" är man ändå under och håller på är det bara bryta och bända på allt så man ser själv om det är slut innan surgubben på bilprovningen hittar felet och sätter en 2:a.. :D
av Andy1983
Du bör kunna göra detta själv, styrleden är rätt enkelt. Köp en haynes bok för din bil på biltema, billigt där. Vad gäller bromslangen så är det lite värre, men det går jag har nyss bytt mina båda fram. Det jag däremot fick göra då slangen sitter som berget emot röret och inte går att få av utan att skada röret är att helt enkelt byta slang och rör. Det är en baggis och det klarar alla, köp ett dubbelkoningsverktyg på biltema som kostar typ 250 kr samt bromsrör på rulle och nipplar som passar din bil. Ring Volvo och få måtten på nipplarna, längd och gänga. Det går att göra själv, lämna inte in bilen och betala för något som går att göra själv, ha roligt för dom 2-3000 kr som det skulle kosta istället. Synd att du bor i STHLM, hade gjort jobbet för 1000 kr åt dig
av Andy1983
Glömde 3 viktiga saker, när du plockar av bromsrör så se till att du har bromsvätska i behållaren hela tiden. Se sedan till att INTE få bromsvätska på lacken och skydda händer och ögon då det fräter. Glöm sedan inte att lufta bromsarna efteråt
Användarvisningsbild
av CarMan
är man händig o gör servicen själv, så vet man ju om man har en skadad broms slang, bara dumt att åka till bilprovningen med en snån skada, bättre att byta iförväg, o slippa ombe´siktnings kostnaden (samma gäller styrleden)

på en service går man ju igenom bilen ännu mer nogrant än vad dom gör på en besiktning. service gör man ju för att ligga steget före. man lagar saker innan man hamnar i en sitruation så man kan bli stående med bilen längs vägen, eller liknande (typ anmärkning på bilprovningn)
av Andy1983
Det är helt rätt, men alla kan inte, orkar inte, vill inte osv, anledningarna kan bli tusen. Huvudsaken är ju nu att felen fixas och 2:orna släcks så billigt och enkelt så möjligt och i den frågan ska dom som kan och vill bistå med hjälp, därför finns ju forum
Användarvisningsbild
av eccy243
Vissa bilägare sätter ju upp en brytgräns där man slutar att göra regelrätta servicar på bilen, och bara byter saker med fast bytesintervall, och sen låter bilprovningen ta hand om kontrollerna. Den punkten är ju olika för olika bilägare. Och enligt min mening finns det inget att förlora på en sån metod när bilen börjar bli några år gammal, och serviceboken spelar mindre roll på värdet.

Sen om man låter en verkstad byta sakerna med bytesintervall, eller om man gör det själv är ju upp till var och en.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]