Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Har problem med bromsoket vänster bak på min V70 -01a. Har rullat 13400mil.

Problemet är att bromsen/oket hänger sig i "bromsat läge" när man bromsar, och blir bromsat.
Det går att snurra på hjulet, men det tar emot en hel del.
När man kör så blir fälgen rätt så varm och det luktar inte hallonsoda direkt.

Har haft isär okbygeln, klossar, glidpinnar och gått över med stålborsten och smörja.
Så det glider fint.
Kolven i oket går att trycka in med en polygrip tång, men när man bromsar så förblir den uttryckt så att klossarna ligger på skivan.

Är det något som sitter inne på en "huskur"?
Eller är det bara till att köpa ett nytt ok, och byta?

Tacksam för svar.

Mvh Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan_KG, redigerad totalt 0 gånger.
När jag "renoverade" mina ok bak på min V70 så plockade jag isär oket så som du beskriver, men gick ett steg längre och tog ut oket helt. Dvs lossade slangen och tömde det på olja, jag drog mig i det längsta för att göra detta eftersom jag var osäker på förfarandet. Men jag kan säga att det var inte alls så svårt som man kan tro det är. Till min hjälp hade jag Haynes verkstadshandbok, när väl oket var ute så tog jag ut kolven(eftersom den kärvade, precis som din) och körde sedan med ett honingsverktyg som jag köpt på Biltema i okbrunnen ett tag.

Glöm inte att ta ut gummipackningarna. Tog även med röd smärgelduk, typ ovansidan på en scotchsvamp, och putsade till kolvarna. Stoppa i nya gummitätningar, smörjde upp kolvarna samt tätningarna med okfett från Micro, monterade allt i omvänd ordning samt luftade bromsarna med en sån här luftningsflaska från Biltema med backventil på slangen.
Vips var det ett jäkla nyp i oket igen, men framförallt så släppte det efter jag bromsat. Hade 1.5 i bromsvärde på både höger och vänster bak vid senaste besiktning. Det kanske låter mycket och svårt, men gör man det bara metodiskt och i rätt följd så är det inte så svårt, tog mig som är en glad amatör ca två timmar per ok från start till slut. Framförallt så kostade det inte så mycket som ett nytt ok.....och sen är det ju alltid en självtillfredsställelse att ha löst ett problem själv :)
Senast redigerad av 1 Gandalfi, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för det svaret!

Det låter som att det kan vara värt att testa.
Får bli en liten shopping runda till AutoExperten nu i veckan. Har både repsats för ok och okfett.
Om det lyckas så sparar man ju över 1000kr, inte helt fel nu när det är finnans kris :wink:

Såg att Biltema har 2 olika honingsverktyg.
Ett som tar mellan 11/16–2 1/2".
Och ett som tar mellan 2–7".

Kolven ska vara 57mm, om jag läste rätt på AutoExperten.
Så båda verktygen bör fungera.
Får man fråga vilket du använde?

/Stefan
Jag använde den mindre av de två, och jag satte den i min skruvdragare och körde försiktigt samtidigt som jag rörde den lite upp och ner. Kör inte för lite bara, utan det ska synas i ytan inuti oket att du kört där. Blås ur metalldammet noga, jag tvättade även ur okbrunnen med T-röd innan jag fettade in det igen med okfett. Kolla även på kolven så att du inte har fått några grader på utsidan som gör att kolven hänger sig på den, skulle du ha det och den är mindre så går den att slipa bort försiktigt.

Var noga när du sätter ihop kolven och tätningarna igen, tryck in kolven precis rakt så att tätningarna inte tar stryk...när det sen blir ett par hundra kilos tryck där inne så vill man ha det tätt :) Jag tryckte i det utan vertyg och det gick bra.

/F
Ett litet tips, byt bromsslangar samtidigt. Det är inte helt ovanligt att dom sväller och inte släpper tillbaka trycket. Det verkar framförallt gälla vagnar där det slarvats med bromsvätskebyten...

/Thomas
Jag började på oket.
Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig
Så det blev ett nytt från Biltema.

Men jag tackar alla för all hjälp.

Mvh / Stefan
Är det någon skillnad på Volvos original bromsok jämfört med tex Biltemas? Hade bilen ståendes 2 månader i sommar och då rostade oket på höger bak, och nu ligger det an lite, så att det blir avfällningar på fälgen samt ganska kraftig värmebildning. Efte 3-5 mil är fälgen nära på brännhet och man hör lätta gnissel, som försvinner när man bromsar, men kommer tillbaka när man släpper bromsen.

Ett nytt Volvo-ok går på 1495 kr inkl moms. Så har Biltema mostvarande för mindre än halva priset vore det ju klockrent. Men någonting får mig att ana att Volvos original och Biltemas dito inte kan jämföras?
Barkbiten skrev:Är det någon skillnad på Volvos original bromsok jämfört med tex Biltemas? Hade bilen ståendes 2 månader i sommar och då rostade oket på höger bak, och nu ligger det an lite, så att det blir avfällningar på fälgen samt ganska kraftig värmebildning. Efte 3-5 mil är fälgen nära på brännhet och man hör lätta gnissel, som försvinner när man bromsar, men kommer tillbaka när man släpper bromsen.

Ett nytt Volvo-ok går på 1495 kr inkl moms. Så har Biltema mostvarande för mindre än halva priset vore det ju klockrent. Men någonting får mig att ana att Volvos original och Biltemas dito inte kan jämföras?
1495kr!?!
När jag ringde Volvo o frågade, så sa dom mellan 2000-2500kr (!) till min bil.
Så jag köpte biltemas istället.
Fungerar fint på min bil!

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]