Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soniz
Jag har hjälpt en kompis att byta vä. bromsslang fram på en v70 D5a och efter detta har vi fått griller i huvet.
Det är nämligen så att pedalen är helt klockrent stum men när man startar så sjunker pedalen mot golvet (ända ner)
men vid provkörning så tar bromsarna 100 % igt, jag har ej kört bilen förut och han som äger den är ej helt säker på om det var lika före bromsslangs bytet.
Till saken hör att vi efter det troliga problemet misstänkte huvudcylindern men denna har vi bytt och luftat enligt konstens alla regler.
Men pedalen sjunker fortf. vid motor igång bilägaren har lyssnat runt lite och har fått en del svar att det kan vara ok med sjunkande pedal på en v70 D5a när motorn är igång.
Men jag tycker det verkar lite mysko ,därför söker jag med ljus och lykta efter råd eller ideér angående detta.
Tacksam för råd om detta.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
När man startar motorn så ska bromspedalen sjunka = bromsservo , men jag vet dessvärre inte hur mycket. :|

/Kalle
Användarvisningsbild
av halmstaden
Om du trampar på pedalen när motorn är av blir den som du säger stum. Startar man då motorn så sjunker bromspedalen, så ska det vara.

MVH
av soniz
Jag vet att den sjunker när servot arbetar men inte ska den väl gå mot golvet eller.....!??
På de flesta bilar jag testat sjunker den en par cm för att sedan bli "stum" när man startar
av soniz
borstarmicke skrev:Lufta!
Jag har luftat minst tre gånger runt om och använt 3 olika metoder dels med hjälp av nån som pumpar upp tryck med pedalen och har även använt en tryckluftsdriven sak som suger från nipplarna vid oken och till sist även en sån som sätter tryck med hjälp av ett däck från oljebehållaren.
Men har kanske ändå inte lyckats ,jag har tagit vä framhjul först och sedan hö fram och sist bakhjulen.
Så som ni kanske förstår skulle ett tips om det finns nån specialare kanske så jag får ut luften bli väldigt uppskattat.
Användarvisningsbild
av isak
hej
nu låter det som ett merc-problem på sprinter o vito? där har det bytts många ABS enheter,
beter sig precis som beskrivs. bosch hävdar att det är ett internläcage i enheten pga korrosion? (dåligt underhåll bromsvätskebyte) verkar helt omöjligt tycker jag. faktum kvarstår eft byte enhet 17 000 sek blir bilarna bra fick goodvill på en del. första gången jag hör talas om att volvo får problemet? men de avänder väl bosch de med. hör gärna av dig hur det slutar.

isak

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]