Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdeimos
Har precis köpt mig en S60 -03 med en telefon med funktionen on call. Har googlar runt på det och förstått att det är mycket ovanligt att folk kryssar för alternativet i utrustningslistan. Tjänsten verkar ju klockren. Att oncall-operatörerna(Om dom nu fortfarande finns) kan se bilens position kan i vissa olycksfall vara skillnaden mellan liv och död.

Citerat från detta examensarbete som tar upp just detta ämne: http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/ ... /1/639.pdf
"under perioden januari 2001 fram till mars 2006 har sålts ungefär 275 000 Volvobilar, och under samma period har 769 aktiveringar av tjänsten Volvo On Call genomförts"

769 bilar!! Snacka om att man lyckades hitta en unik bil.

Någon som vet om tjänsten fortfarande fungerar och/eller att man måste aktivera den på något sätt? Har inte lust att trycka på knappen bara för att testa om det funkar eller inte.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Första gången jag hade det var 2001 i en S60. Då var det en form av abonnemang man fick teckna. Tjöt larmet kostade det 250 kr för att nått larmbolag blev ditskickade, t.ex.

Sen ändrades detta till bara ett fast pris, när man köper bilen. Antal funktioner blev då reducerade, men det var nog bäst så, för allt blev betydligt enklare!

Jag tror att det bästa är att ta kontakt med någon på Volvo och fråga hur du ska göra. Förmodligen är det inte aktiverat i bilen nu.
av Bamse
Har ett vagt minne av att systemet ändrades för ett par år sedan - typ lades ned av Volvo, men jag tror att någon annan tog över. Det finns säkert någon som vet bättre vad som hände.
Användarvisningsbild
av quisten
Jag har Volvo on call på min Usa importerade 960-95.
Dekaler på bakrutorna säger 5000$ revard for finding a members car.
Bilder kan läggas upp om intresse finns.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
quisten skrev:Jag har Volvo on call på min Usa importerade 960-95.
Dekaler på bakrutorna säger 5000$ revard for finding a members car.
Bilder kan läggas upp om intresse finns.
Fast det är inte samma sak. Volvo on call i USA är som Volvo Assistans här.....
Användarvisningsbild
av Driver64
När jag köpte min V70N -03 med Volvo On Call så var systemet urkopplat och jag fick kvittera bort meddelandet "ON CALL URKOPPLAD" vid varje start och sedan åka omkring med "Yellow Alert" på instrumentbrädan. I slutet av 2005 rensade man bland tjänsterna och månadsavgiften på 150 kr togs bort och i januari 2006 fick jag On Call-systemet aktiverat i bilen (och ett papper med aktiveringskoder och instruktioner), men jag har aldrig haft någon anledning att trycka på knappen...

Vid några tillfällen på senare tid har meddelandet "ON CALL SERVICE ERFORDRAS" visats men det har alltid försvunnit av sig självt. Kan ha varit i samband med byte av SIM-kort.

Systemet lever förmodligen. Det finns i alla fall fortfarande en supportsida för återförsäljare att logga in på: http://voc.wirelesscar.net
Användarvisningsbild
av CarMan
systemet har eget sim kort & eget batteri, så den bryrsig inte om vad du har för simkort.
därimot kanske bateriet behöver byts

Du kan lägga den i neutral. Jag har bytt gen[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Så länge fjädrarna inte kan lossna[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Vad jag vet så har den inte eget art nr, kon[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Riktiga TPMS-ventiler.