Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mccalle
Hej,
Tänkte byta bränslefilter på min 855 -96.
Läste i Haynes manual att man ska använda en 17mm nyckel och "to push back the couplings sleeves".
Fattar inte riktig vad de menar. Ska man trycka tillbaks den svarta gummimuffen eller? Den sitter ju fast som berget.
17mm-nyckeln passar ju ingenstans.
Jag har dragit och ryckt men allting sitter ju rejält fast. Hur fungerar den här kopplingen egentligen och är båda kopplingarna på filtret likadana (det nya filtret är symmetriskt i bägge ändar)?

Känns ju bittert om man ska stupa på att man inte får loss det gamla filtret när det är så enkelt att komma åt.

/Calle
Den svarta gummimuffen ska man trycka bortåt,när jag bytte på min så var den mot tanken enklast och den andra satt som fan.
Men efter lite svordomar så lossnade den tillslut.Sätt nyckeln framför och pressa den sen mot muffen.
Jag använde lite 5-56 som fick krypa in och jobba lite.

Har du otur så förstörs kopplingen och du åker på att byta ledningen från filtret fram till motorn.
av *pettson*
1.. läs raden och förstå hur kopplingen fungerar..
Kopplingen fungerar så att dess YTTRE HÖLJE går att röra. Det ska röras bakåt från filtret. Först när höljet är tillbakadraget så lossnar kopplingen. Pressar man bara på så förstörs alltihopa. Det är exakt samma koppling som sitter till t.ex tankarmaturen.
Principen är exakt densamma som för en trädgårds slang eller en luftslang till kompressorn.
av PDK
Jag hade också lite jobbigt med filterbytet.

Men jag tog loss självaste klämman först, den som filtret sitter fast i.
Så blev det lite lätt att jobba med slangarna. Bara att trycka in o dra ifrån dom från filtret, fick repetera några gånger dock.
Tack för hjälpen. Fick loss det gamla och det nya sitter på. Problem dock med att montera fast klämman som håller filtret på plats då skruven gick av pga rost. Men det är ju inte dösvårt att fixa. Annars får jag sätta fast klämman med buntband genom skruvhålet istället för en skruv, fungerar säkert. Håller tummarna för att det inte läcker sen när jag ska starta....
Ja inte var det så svårt att byta filter även för den ohändige. Han som bytte filter innan mig hade varit smart nog att vira några varv med silvertejp runt själva filterkopplingarna. Så när jag bytte filter var det bara att rycka bort tejpen så var det snyggt och rent under. Enkelt och smart. Så nu sitter det såklart ny tejp på mitt nya filter...
Användarvisningsbild
av js1
Är gummimuffen ett "löst" skydd som först ska föras bakåt och därefter ser man kopplingen och drar isär den?

Bör man skaffa några andra delar som ofta behöver bytas pga rost etc? Ny bult och mutter för fästet t ex?
av PDK
Jag satte dit ny bult o mutter för att vara på den säkra sidan, bulten var rostig som få. Knappt några gängor kvar... Men om du sprutar rikligt med 5-56 eller liknande så ska det nog klara sig hyfsat

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]