Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JonathanG
Hej alla. Har försökt byta bromsok på min Golf IV variant i dagarna som varit. Började med att jag köpte 2 bromsok på Biltema a 629 kr/st. Bra pris då ett utbytes kostar c,a 1500.

Jag kommer hem och upptäcker att handbromsmekanismen inte funkar på det ena oket. Åker tillbaka och byter. Då är det slut på OK, får vänta 1 vecka.

Igår så slängde jag alltså på 2 st spretans ok bak från Biltema, och det blev fan bara skit. Dålig bromsverkan med fotbromsen och 0 ( Noll ) bromsverkan på handbromsen, handbromsarmen ska vila 1 mm från bakre stoppet, när jag hade justerat färdigt så tog armen i främre stoppet, vid handbromsning, men alltså noll bromsverkan. Har luftat, kört, luftat, kört. Har luftat bort nästan 1 liter bromsvätska. Men det blev inte nå bättre bromsar för det.

Så igår eftermiddag slutade det med att jag fick sätta tillbaka mina gamla originalok, fick kämpa en bra stund för att få in kolvarna men nog fan blev det både fotbroms och handbroms.

Jag vet Iaf att jag inte tänker handla mer på den där affären. Är det någon som har någon teori om detta så svara gärna :-). Jag kanske rent av har gjort något jätte fel men det tror jag inte i och med att jag fick dom gamla att igen utan problem

/ Mvh Jonathan
av TorxE14
På endel bilar går det att förväxla höger och väster ok. (Montera dom på fel sida).
Då hamnar ju luftnipplarna för lågt och det blir en luftficka i ok-cylindern hur mycket man än luftar.
Användarvisningsbild
av volvo51
Är du säker på att det var rätt ok? Jag har bytt flera ok från Biltema(inte min bil)och det har funkat perfekt. Om man monterar på rätt sätt så blir det bra. Du kanske hade otur och fick felaktiga ok. Efter montering och luftning måste man trampa hårt på bromsen flera gånger för att handbromsen ska justera in sig.
Användarvisningsbild
av Nexus
dum fråga men kanske man måste justera ut kolven manuelt, då tar ju även handbromsen tidigare om kolven ligger nära klossen. Jag köpte ok till min mazda på mekonomen och de kärvade ihop på en vinter :evil:
av JonathanG
Jag satte oken på rätt sida så förväxlade var dom inte. Jag bromsade, använde handbromsen. Jag provkörde väldigt mycket men inget hjälpte tyvärr. Angående att justera ut kolven själv, När man ska sätta tillbaka oket måste man justera in kolven max, alltså trycka in den och skruva medsols. När man sen bromsar så trycker man ut kolven och den intar korrekt läge och stannar där. Den går inte tillbaka max igen.
av *pettson*
tja.. när man monterar orginalok eller utbytes så ska man montera dom på plats och justera ut kolven mekaniskt så att beläggen precis får rum med minimalt spel. Sen luftas oket, kolven pumpas ut på sin slutliga plats (nån millimeter längre ut) och sist justeras handbromsen. Gör man inte i den ordningen spelar inte fabrikatet/ inköps stället nån som helst roll.
Användarvisningsbild
av Ticken
Har för mig att biltemas kvalitet på sånt här har diskuterats förut.. Men min erfarenhet är faktiskt att dom har bra saker som funkar till ett bra pris..

/Ticken
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fotsätter på denna tråden.
Jag har haft problem med att höger bak broms blir varm. Har skrivit en del i denna tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 80#p413766

Efter upprepade verkstadsbesök så har man försökt fixa felet utan att lyckas. Bromsoken bytte jag för ca 2 veckor sedan från Biltema.
Det som är nytt är:
Bromsok
Glidbultar
Handbromswire
Bromsskiva
Bromsbelägg

Nu är väl allt som kan kärva bytt? Är det vanligt att oken kärvar fastän de är nya?
Bilen skall in på verkstad för fjärde gången på kort tid i morgon. Ganska trött på detta nu. :(
Kopplingspedal knarrar

Det är urtrampningslagret som är slut. K[…]

OBS Laddningsförfarandet kan upplevas olika b[…]

Service Peugeot 107 2007

Har nu fått iordning på äldsta ba[…]

Bil: V70, Classic -2000 Avtagbar dragkrok : &a[…]