Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Måste bara tillägga att varvräknaren ibland låser fast sig själv mitt i ryckandet på 1000varv men i själva verket så är varvtalet typ 1700 - 1800varv . om det kan vara till någon hjälp menar jag .

Lista på sakerna jag bytt och gjort:
Tändstift (förra ägaren bytt till volvo orginal)
Tändkablar (förra ägaren bytt till volvo orginal)
Fördelarlock (nytt)
Rotor (ny)
Tändspole (begagnad fungerande)
Generator (fräsch begagnad)
Svänghjulsgivare (provat en ny och en begagnad men vägrar starta med dom)
Har gjort rent från sotavlagringar i spjällhuset
Gjort rent jord punkterna till generator och till själva motorn
Sökt felkoder (finns inte en enda)
Tagit isär kontakter sprayat med kontaktspray och sedan tryckt ihop igen
Gjort rent jordpunkter till tändmodulen

Mvh Emil
Har nu efter tips kollat så kamen stod rätt , men den stod ett halvt varv fel ! ja ni hörde rätt ett halvt varv fel.
Så vi stallde den rätt, men den rycker likadant fortfarande men den svarar bättre på gasen så det är ju allafall något positivt :)
Sen bytte jag bränslerelä utan resultat, bytte även tändboxen även detta utan någon förbättring .
Sen kollade jag kolen i generator men den var fin .

Så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen :(

Tacksam för alla svar och alla tänkbara idéer . Mvh Emil
Var ute och åkte lite med bilen igår kväll och märkte då att bilen ryckte mycket mycket mindre om man stängde av stereo, lysen , fläkten och allt sånt .
Generator har jag bytt och kolen var fräsch med.
Vad skulle de kunna vara då ??

Mvh Emil
KlorinElvis skrev:Har nu efter tips kollat så kamen stod rätt , men den stod ett halvt varv fel ! ja ni hörde rätt ett halvt varv fel.
Så vi stallde den rätt, men den rycker likadant fortfarande men den svarar bättre på gasen så det är ju allafall något positivt :)
Sen bytte jag bränslerelä utan resultat, bytte även tändboxen även detta utan någon förbättring .
Sen kollade jag kolen i generator men den var fin .

Så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen :(

Tacksam för alla svar och alla tänkbara idéer . Mvh Emil
ett halvt varv fel ?
om du vridit motorn ett varv till så hade den stått rätt !
- jag säger inte att du skall ställa tillbaka den ! - bara att du inte hittat ett fel.
/emwtur
Vovlo_Henrik: Har kollat dom flesta jordpunkterna även ryckt och slitit och sprayat kontaktspray på den jordpunkten vid framskärmen mot lyset :???:

enwtur: Vi vred motorn 2 varv och kamen stod fel båda omgångarna så .
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]