Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 99.

Vid nedre kylarslangens infästning mot kylaren såg jag en liten diskret läcka.
Bytte slangklammer, cencrerade slangen och klammer och drog åt ordentligt.

Brukar funka ibland men hjälpte inte alls ??:-/

Det läcker bara lite, några droppar. Men kan bli en liten pöl på
5 cm omkrets om bilen parkeras med fullvarm motor och tryck
i kylsystemet. Inget synligt sipprande från kylarens nedre gavel.

Kan det finnas en minimal spricka på kylarens nedre slangfäste?
Hej!

Köp lite pasta som tål värma, montera dra åt o kör!

Moddade en BMW kylare en gång när jag smällt med en grävling. Hade inga andra val än att fixa kylningen på ngt sätt. Moddade BMW kylaren som inte alls hade samma in o ut, men det gick bra. Körde så i ett halvår tills jag hade lite mer pengar på fickan o köpte en ny.

Det enda som skiljde lite var att tempen vart ngt låg. Men det fick jag leva med.

Min poäng va att diffen på slagen va på ngn millimeter den gången. Har du en spricka så kan det gå att lägga pasta på, som sedan expanderar och försluter det hela.
Dock tycker jag att du ska va försiktigt med det hela o hålla god koll på vattennivån i kylaren så att inget annat tråkigt sker senare:).

Om nu inte detta funkar :( , så är mitt tipps att köpa en från BILDEMO, dom tog en 500-ing för en beg kylare och den höll en jättenfin standard:)

Lycka till.
av *pettson*
Det absolut enklaste tätningssättet till slangar är vanlig vaselin man använder till läpparna.
Lägg rikligt med vaselin på innerytan där slangen har tryckmärken, sätt dit slangen som vanligt. Nu är det en fetthinna som gör att det inte kan läcka rakt ut. Eftersom vaselinet utsätts för glykol så kommer det att tätas permanent. Vaselinet härdar när det utsätts för glykol nämligen. Man använder ren vaselin när man byter vattenpumpar (o-ringstätade )och demonterar/monterar slangar på t.ex opel. Dels är det smort om du behöver röra det igen och dels är det microtätat av vaselinet.
Mixtrade lite själv men det var så trångt o bökigt.
Tröttnade på't och misstänkte det värsta - Kylaren.
Hade prövat pettsons eller EvelAngels tips om det
bara hade varit lite smidigare att komma åt felet.

Men nu är det tätt :)
Volvoverkstan gjorde service på bilen och fixxade läckan utan slang eller kylarbyte.
Så nu är det bara att va glad och hoppas att 19000-mila kylaren håller ett bra tag.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]