Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvos60t5
Som min rubrik lyder det låter lite knarrande ljud vid passagerar platsen i fram, när jag kör försiktigt i gubbar, grop och i ojämn väg då låter det lite klack glack glack bara när jag kör sagta och när bilen är varm. Ingen glapp i Krängningshammarstagen elller någon annanstans vad kan det vara jag tror det är stötdämparen i höger fram eller nån fjädring som ska spännas kanske längst upp i stötdämpare hjälp vad kan det vara?

Kan det vara att det låter så för att motorkudde är glapp i övre?
Användarvisningsbild
av wissel
:-)-) Det låter ändå som ett klapperstag, hur kollade du det ? På min kände jag inget vid kontroll men sedan lyfte jag bilen o hängde på mina 100 pannor (lite mera rejält) o då kom det fram, kändes ett liiitet glapp i det ena staget, nu bytt o TYST. Man känner glappet i handen som ett litet litet knyck, så känsligt är det.
Bytte ut det mesta i framvagnen för 1000 mil sedan o hoppade över klapperstagen, = obra kan jag säga nu.
Lycka till
av volvos60t5
wissel skrev::-)-) Det låter ändå som ett klapperstag, hur kollade du det ? På min kände jag inget vid kontroll men sedan lyfte jag bilen o hängde på mina 100 pannor (lite mera rejält) o då kom det fram, kändes ett liiitet glapp i det ena staget, nu bytt o TYST. Man känner glappet i handen som ett litet litet knyck, så känsligt är det.
Bytte ut det mesta i framvagnen för 1000 mil sedan o hoppade över klapperstagen, = obra kan jag säga nu.
Lycka till
så käns på krängninghammaren den där svarta o då måste man verkligen dra neråt hård för att känna men stagen är det inget glapp iallfall förar sidan var helt lös så jag böt den o vid passagerare är det inte en enda glap så va tycker du jag ska göra det låter bilen när den blir varm. Kan det vara dom dära fjädringarna som sitter motorhuvet där stötdämpar muttret sitter där finns det fjädringar man kan spänna isåfall om den är lite lös då kan det orsaka ljud men vad skulle du göra kan det vara att stagen vid förar sidan var lös att den har piskat bussninarna dom där 2 st vad rekomenderar du att jag gör? tack för all hjälp finns det flera som kan hjälpa mig som har samma fel eller vet vad det kan vara förhoppningsvis
Senast redigerad av 1 volvos60t5, redigerad totalt 0 gånger.
av volvos60t5
wissel skrev::-)-) Det låter ändå som ett klapperstag, hur kollade du det ? På min kände jag inget vid kontroll men sedan lyfte jag bilen o hängde på mina 100 pannor (lite mera rejält) o då kom det fram, kändes ett liiitet glapp i det ena staget, nu bytt o TYST. Man känner glappet i handen som ett litet litet knyck, så känsligt är det.
Lycka till
klapperstagen är det inte krängningstaget´?
Användarvisningsbild
av wissel
oups, jag menar krängningshämmare......trodde faktiskt det var samma som "klapperstag", :D
av volvos60t5
wissel skrev:oups, jag menar krängningshämmare......trodde faktiskt det var samma som "klapperstag", :D
hehe alltså menar du krängningshämmarstagen eller menar du krängningshämmare? krängninghämmare är svart färg där man sätter fast krängningstagen eller menar du själva stagen?
Användarvisningsbild
av wissel
volvos60t5 skrev:
wissel skrev:oups, jag menar krängningshämmare......trodde faktiskt det var samma som "klapperstag", :D
hehe alltså menar du krängningshämmarstagen eller menar du krängningshämmare? krängninghämmare är svart färg där man sätter fast krängningstagen eller menar du själva stagen?
Gonatt kompis... :D :-)-)
Användarvisningsbild
av fxr-90
Svart färg?..Du får nog vara lite tydligare...
Finns det någon annan som kan hjälpa mig
låt en kompis slita och dra framvagnen och du tittar och känner..jag lovar att du kommer att hitta glappet......
av volvos60t5
fxr-90 skrev:
Svart färg?..Du får nog vara lite tydligare...
Finns det någon annan som kan hjälpa mig
låt en kompis slita och dra framvagnen och du tittar och känner..jag lovar att du kommer att hitta glappet......
den svarta jag menar är krängninghämmaren alltså där man skruvar fast stagen, den som har bussningar 2 st

ok men vilken glapp delen menar du? stagen eller?
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]