Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Folke89
[url][/url]Tjenare!

Jag hade tänkt beskriva mig själv lite men främst mina bilbravader. Läs och njut :wink:

Som första bil hade jag en Ford Mondeo -95, en tvättäkta "krångelbil". Egentligen ville jag ha en 850 GLT. Problemet var att när jag skulle köpa bil för ciruks tre år sedan så stod 850 rätt så högt i pris. Därför började jag kolla på andra alternativ och fick syn på en Ford Mondeo -95 nyskattad, nyservad och nybesiktigad. Kände mig lite kluven, jag ville egentligen inte ha en Ford men den gick som en klocka och var väldigt fin invändigt. Så det blev att jag köpte den, fick prutat ned den från 14 000kr till 12 000kr.

Den gick jättefint till en början men sedan började problemen komma. Här kommer ett litet urval av vilket jävelskap den har haft för sig:

*Topplockspackningen pajja
*Yttre drivknut har pajjat två ggr
*Har småryckt
*Avgasröret har gått av två ggr
*Avgasvärdena har jävlats som själve satan vid förra besiktingen
*Ett bromsrör pajja

Så jag har lagt ut en slant på den jävla bilen, i delar alltså. Jag är själv ingen hejjare på att meka men min far har hållt på med bilar ända sedan han var liten. Han jobbade även som bilmekaniker på Volvo i nästan tio år. Nu är han lantbrukare sedan tjugo år tillbaka men han håller fortfarande på med bilar vid sidan av. Han har billyft och allt som hör en verkstad till (förutom en ordentlig felkodsavläsare). Därför känns det inte så jävligt när den krånglar men som sagt: delarna kostar pengar och man blir rätt trött på en bil som bara krånglar hela tiden. Även jag har ett intresse för motorer och bilar men jag kan inte så jätte mycket. Visst jag kan väl mera än en vanlig Svensson eftersom jag försöker lära mig och är intresserad. Brukar ju greja med min bil själv bara att farsan visar vad/hur jag ska göra om jag inte själv vet. Sedan brukar jag assistera far när han lagar andra bilar.

Det var i somras förra året som jag fick nog, jag ville bli av med Mondeon. När jag besikta den så pajjade ett bromsrör och avgasvärden jävlades (besikta om den tre ggr innan vi fick ordning på avgaserna). Det var liksom droppen som fick bägaren att rinna över. Jag bestämde mig för att förska sälja den men jag visste att de står otroligt lågt i pris. Jag resonerade som så om jag inte får sålt den för mera än 10 000kr så kan jag lika gärna behålla den.

Tro det eller ej, jag fick sålt den för 10 500kr! Jag började direkt kolla efter vad jag skulle skaffa för "ny" bil. Tänkte mig först en 740 (tycker personligen att de är rätt fula men det är väldigt bra bilar med slitstark motor, syftar på B230F). Fast så kom "drömmen" om en 850 till liv igen. Började kolla lite och de har rasat rätt mycket i pris, en GLT kunde jag ju inte köpa, det skulle bli för dyrt men det MÅSTE ju inte vara en GLT tänkte jag. Priserna för en hyfast fin 850 årsmod. -94< (92, 93 är ju inget att ha) ligger runt 10 00kr och uppåt. Ringde på ett par som verkade väldigt fina men de blev sålda direkt.

Efter att ha övervakat blocket som en hök i två dagar så fick jag syn på en 850 med SE-paketet -95 hade gått ca: 30 000 mil. Den var nybesiktigad och nyskattad (han hade inte ens hunnit få det nya kontrollmärket än) och såg fin ut på bilden. Priset var 11 500kr. Det första jag gjorde var att ringa till bilprovningen och kollade upp mätarställningen genom åren och vad den hade fått för anmärkningar. Den senaste besiktningen hade den bara fått ett par tvåor på att parkeringsbromsen var ur funktion på vänster sida och en glödlampa var sönder. Inget allvarligt alltså, det var ju återgärdat med eftersom den hade besiktigads om. Efter det ringde jag transportstyrelsen och kollade upp att skatten verkligen var betald, det var den, den hade bokförts hos transportstyrelsen bara ett par dagar innan. "Det här kan kanske vara något" tänkte jag och ringde på annonsen. Jag var den första som ringde (inte så konstigt eftersom jag ringde ca: två timmar efter annonsen satts ut). Jag kom överens med säljaren att vi (jag och far) skulle komma och kolla på den senare samma dag. Sagt och gjort!

När vi först fick se den verkade den inte något vidare, den var inte tvättad och hade lite rostfläckar på några ställen. Närmare bestämt bagaeluckan, förardörren, där antennetn sitter och lite på motorhuven. Dessutom hade han backat på en sten så bakspoilern (tror jag det heter) hade spruckit lite. Det var även en spricka i vindrutan på pasagerarsidan. Sedan berättade han (förstår fortfarande inte varför) att de hade bytt motor i den. Då tänkte man "nej, det är nog inget att ha" men man kunde ju i alla fall provköra den och inspektera den lite närmare. Den gick väldigt fint, och det mesta av utrustningen fungera (elhissar, farthållare etc.). Höll på att kolla på den och ställa frågor i över en timma. Efter lite förhandlade fick vi prutat ner den till 8 700kr. Då tänkte jag det är lika bra att slå till!Farsan verkade också tycka att det var en bra bil för det priset. Han som hade den innan verkade väldigt angelägen av att bli av med den, den hade tydligen krånglat mycket för honom. Det kan den ju även börja göra för mig, men det är ju risker man får ta.

Nackdelarna med bilen är:

*Rosten
*Sprickan i vindrutan
*Sommardäcken klarar sig nog bara denna säsongen
*Ett dörrstoppet till vänster bakdörr har lossnat (fick med det, bara att det inte var monterat)
*Sätesvärmen på förarsidan fungerar inte
*AC:n fungerar inte
*Den har gått relativt långt men det är ju bra en bra motor (B5252) så den går förhoppningsvis länge till
*Motorbytet (är lite lurigt med motorbytte eftersom man inte vet miltalet)
*Låset till tankluckan fungera inte

Fördelarna är:

*Den går väldigt fint
*Har mycket rolig och bra "lull-lull" utrustning:

*Färddator (man kan se ute-tempratur, genomsnittshastighet, genomsnittsförbrukning, förbrukning för tillfället, trippmätare och hur många mil till tom tank)
*Farthållare
*El-hissar både fram och bak
*ABS
*ECC (fungerar ej men kan kanske få lagat det)
*Larm
*Fjärrstyrt centrallås
*Eluppvärmda backspeglar och bakruta
*Air-bags

*Fick den för ett bra pris (enilgt mig)
*Fick med ett par splitter nya fjädrar till de bakre dämparna, han tyckte att dämpningen var dålig. Fast dämpningen var det inget fel på, särskilt inte fjädrarna.

Har haft bilen i knappt två veckor och har kört över 100 mil och den har inte krånglat alls. Har även återgärdat lite grejor. Har bytt lite glödlampor till innebelysningen, var egenligen inte nödvändigt men jag vill att det ska lysa fint överallt när det är mörkt :) . Har lagat låset till tankluckan, det var såpass simpelt att vajern till nödöppnaren hade fastnat i inredningen. Fick även bygga ett nytt hål till tankluckan där själva "låskolven" går i för att låsa luckan. Den som ska sitta där orginal hade gått av. Det gjorde jag med hjälp av en liten plåtbit (som jag borrade ett hål i), kemisk metall och lite superlim. Var ingen idé att svetsa. Har även lagat rosten och sprickan på bakspoilern. Har "bara" rosten på förardörren och vid antennen kvar att laga. Skriver "bara" för att det är ett jävla skitjobb att laga rost, även om det bara är ytrost så det är inte så bara.

Framåt hösten ska jag kolla närmare på sätesvärmen. Testade att byta termostat men så enkelt var det tyvärr inte, det har nog hänt något med värmeslingan. Ska även kolla på skroten efter ett rör till AC:n, märkte nämligen att det är ett rör som fattas. Förhoppningsvis är det så enkelt att det bara är att fixa ett nytt och fylla på köldmedium.

Jag är väldigt nöjd med bilen hittills men man ska inte ropa hej ännu 8)

Nu vet ni kanske inte så mycket om mig men ni vet desto mera om min bil. Om det är något ni undrar så är det bara att fråga på. Nu ska jag nog ta och sova, det drog ut på tiden att skriva allt det här :D

Edit: Här är ett par bilder, de är tagna bara en dag efter köpet. Där har jag tvättat och vaxat den:

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/volvo-10.jpg
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/volvo-288.jpg
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag får äran att hälsa dig välkommen till forumet! :-)-)

Det var ingen rolig historia med Forden , tror Volvon blir en trevligare historia :-DD Nåja, det finns lite att pilla med på den men då håller du dig sysselsatt :D

/Kalle
Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]

Går fläkten/fläktarna som dom ska?