Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#279691
när detta händer så har man normalt oljetryck, en kort stund. sen vart efter man kör motorn (specielt om man varvar på lite) så täpper hela tiden silen igen sig mer o mer, till sist har man nästan inget olje tryck.

man kan alltså inte bara kopla på en extärn mätare & kolla i 30 sek, o tro att man ser verkligheten
Användarvisningsbild
av CarMan
#279694
är du förövrigt nöjd med bilen & får detta åtgärdat på rätt sätt, så är det ett bra köp. köper du en annan så ka du råka ut för deta på den med, erfer nått år ! (men denna vet du ju att den är rensad o ska klara sig minst lika många mil till...
Användarvisningsbild
av ah17
#279746
Min professor i Tribologi ( vetenskapen om friktion, nötning och smörjning ) sa under en föreläsning att en blinkande oljelampa på tomgång inte var någon fara i sig.
Man skall nämligen skilja på det oljetryck som finns mellan lagerytorna och det tryck som finns i oljeledningarna. Det verkliga oljetrycket har inte så mycket med det som oljelampan visar. Dock är det ju så att det skadar ju inte om oljan cirkulerar i motorn :)
Användarvisningsbild
av CarMan
#279751
ah17 skrev:Min professor i Tribologi ( vetenskapen om friktion, nötning och smörjning ) sa under en föreläsning att en blinkande oljelampa på tomgång inte var någon fara i sig.
Man skall nämligen skilja på det oljetryck som finns mellan lagerytorna och det tryck som finns i oljeledningarna. Det verkliga oljetrycket har inte så mycket med det som oljelampan visar. Dock är det ju så att det skadar ju inte om oljan cirkulerar i motorn :)

det är skilnad på teori ock praktik...
Användarvisningsbild
av siviak
#280180
Sådär, var o hämtade kärran igår. De gjorde klart för mig att de hade bytt givare, olja + filter och kört heeeela dagen med bilen utan att lampan lyst. Jättebra!!! Jag kör stilla genom stan, uträttar ett par ärenden. På väg tillbaka för att klaga på annan grej på bilen (de hade bytt inre styrled och ratten stod snett) tänkte jag att jag skulle ta en sväng på stora vägen. Stampade i mattan upp till ca 150-160, ""pling"" så lös lampan igen... Inte ens lite förvånad ringde jag säljaren som fick komma och bogsera mig tillbaka, nu tvingar jag dem att plocka ner tråget och kolla vevhusventilationen och mycket riktigt... Fullt med klet, han hade aldrig sett så på nån bil innan sa han. Nu är det iaf rengjort och förhoppningsvis ska det fungera bra, ska hämta bilen idag så får vi se.
Det bästa är ju att det inte varit någon diskussion om åtgärd iaf så man slipper bråka om sina rättigheter.
Användarvisningsbild
av CarMan
#280373
hoppas att dom inte missa den fyrkantiga kanalen i troget & i blocket.
sen ska man byta si & olje fella, inte göra rent dessa.
Användarvisningsbild
av siviak
#281070
CarMan skrev:hoppas att dom inte missa den fyrkantiga kanalen i troget & i blocket.
sen ska man byta si & olje fella, inte göra rent dessa.
De har inte bytt nånting, bara rengjort. Huruvida de missat nåt vet jag inte, de pratade om att de hade rengjort en kanal upp genom blocket(är det den du menar?) Varför går det inte bra att rengöra sil + fälla?
Användarvisningsbild
av siviak
#281075
Lite update om min bilaffär...
Efter den invändiga rengöringen har inte oljelampan visat sig nån gång, har blivit en del mil med en del hård körning oxå så jag hoppas det funkar.

Abs+antispinn lamporna har börjat visa sig ibland samtidigt, efter omstart lyser bara abs-lampan och vid nästa start lyser abs igen för att slockna efter en stunds körning. Förmodligen en givare fram iom att antispinnlampan är med i leken, kan man mäta upp vilken det är? Och vilka värden ska den hålla?

Imorse på väg hem från jobbet funkade inte farthållaren, "cruise" lös i displayen men den gick inte att aktivera???

De har fortfarande inte lyckats med en hjulinställning, ratten står snett och det finns vibrationer? Deras lösning skulle vara att lyfta ratten och montera dit den rakt!!! Känns inte ok, ratten stod rakt innan de bytte inre styrled. Bör inte ratten stå rakt efter bytet oxå om de har gjort en riktig hjulinställning? Att flytta ratten gjorde jag i min gamla vinter-240 med flames...


Edit... Har börjat tröttna på denna bil lite och framför allt på deras så kallade service, funderar allvarligt på att försöka häva köpet. Å andra sidan, blir allt fixat så borde man ju ha en bra bil sedan... Den har ju snart rullat 22000 mil så det är ju inte konstigt att det börjar hända saker, men allt på en gång!!!!!?????!!!!! Kan det ha att göra med att den stått i några månader som allt börjar hända nu?
Användarvisningsbild
av greeeken
#281093
Kan ju vara fler saker som glappar i framvagnen.
Lyfta på ratten? det fattar jag inte varför
Gör en inställning ordentligt så ska de inte behövas.

Kan lika gärna var aett dåligt batteri som orsakar att saker o tin elmässigt inte funkar på din bil
Användarvisningsbild
av ah17
#281150
CarMan skrev:
ah17 skrev:Min professor i Tribologi ( vetenskapen om friktion, nötning och smörjning ) sa under en föreläsning att en blinkande oljelampa på tomgång inte var någon fara i sig.
Man skall nämligen skilja på det oljetryck som finns mellan lagerytorna och det tryck som finns i oljeledningarna. Det verkliga oljetrycket har inte så mycket med det som oljelampan visar. Dock är det ju så att det skadar ju inte om oljan cirkulerar i motorn :)

det är skilnad på teori ock praktik...
Inget är så praktiskt som en god teori.
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]