Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Froggen
Hej!
Har ett knarrande ljud som kommer från bakluckan på bilen. Det försvinner helt när jag lägger en filt under låset och kör med luckan lite öppen.
Det knarrar även när bilen kränger - tex en rondell
Är detta ett känt problem - finns det åtgärd
Var sitter problemet kan man smörja eller silikona?
Tack på förhand!
//Froggen
av ontop
Har haft samma problem länge och letat efter orsaken, smorde förra veckan + justerade den högra knoppen utåt ett snäpp då den verkade ligga emot dåligt. Nu är det tyst.
av Pekå
Fick samma problem kort efter leverans, volvo fixade missljudet på garantin det var för ca 10 månader sedan, det har varit bra sedan dess.
len skrev:Lägg lite fett på låshaken som lucklåset greppar i. Konstigt men sant
Har knarrande ljud jag med, men orkar inte lämna in bilen bara för det just nu. Tar det till hösten i samband med årsservice eller liknande.

Vilket fett kan man använda? Länka gärna till något lämpligt på biltema om de har något.

Tack
av Amli
lobbysleeper skrev:
len skrev:Lägg lite fett på låshaken som lucklåset greppar i. Konstigt men sant
Har knarrande ljud jag med, men orkar inte lämna in bilen bara för det just nu. Tar det till hösten i samband med årsservice eller liknande.

Vilket fett kan man använda? Länka gärna till något lämpligt på biltema om de har något.

Tack
Du gör förstås som du vill men jag skulle rekommendera att svänga förbi. Det tar inte ens 2 min att åtgärda. Personligen får jag nästan utslag av knarrljud i kupén och jag fick det numera berömda knarrljudet över en helg. Jag hängde på låset på måndag morgon. Min tekniker följde med ut, fettade in och jag var klar max 5 min senare.
Det har inte knarrat det minsta sedan dess och tro mig, jag har lyssnat ;-//
Jag kan göra ett mektips i helgen. Jag har fått en tub fett från Volvo så jag kan fixa det själv.

//Henrik
Nu har jag fotat lite så jag tänkte lägga in en enkel beskrivning hur man gör.

1. Köp eller be Volvo sponsra med följande fett: Lågtemperaturfett artnr 1161427
Bild

2. Fetta in följande punkter med ett tunt lager fett:
Bild
Bild
Bild

Då är det tyst och fint igen :-)-)

//Henrik
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]