Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Läste lite på forumet om en enkel modifiering av luftfilterburken och tänkte slösa lite tid på det...

Luftifilterbox med K&N filter:
Bild

Lock till samma box med bortplockad luftmassemätare, lite förstyningar bortslipade inför nästa steg:
Bild

En styck konad 3" basreflexport, kapad och tillslipad för att passa mot LMM och lock. Man får ta lite i andra kanten också för att inte filtret skall ta i:
Bild

Porten monterad med rejäla mängder "plastsvets" från Biltema, det snyggades till efter härdning.
Bild

Om det ger någon större effekt skall vi väl låta vara osagt, men jag hade tid över och en basport liggande...

/Thomas
på bild nummer 1 ser jag att du bytt ut bussningen som sitter ihop med stabiliterings staget ( den gula på bilden ) min har gått sönder och undrar nu var du har köpt den gula bussningen? den är väll starkare än vandliga bussningar va?
marcus86 skrev:på bild nummer 1 ser jag att du bytt ut bussningen som sitter ihop med stabiliterings staget ( den gula på bilden ) min har gått sönder och undrar nu var du har köpt den gula bussningen? den är väll starkare än vandliga bussningar va?
Det är en Powerflexbussning köpt via Autoexperten, den är styvare och billigare än original... Tyvärr medför det en smula mer ljud och vibrationer i kupen på tomgång. Men den lär aldrig gå sönder som originalet..

/Thomas
marcus86 skrev:skippar du luftmasse givaren då eller?

Självklart inte, då lär bilen inte fungera alls.. Det lär bara ge en aning bättre flöde in i LMM

/Thomas
Nu har du påverkat strömningen runt HFM:en, så nu kommer den inte att visa "rätt", i det här sammanhanget kan det betyda att pulsationerna och flödet inte längre har samma egenskaper, som när motorn optimerades.
Du kan nu få både mager och fet blandning, som lambdasonden kommer registrera och styrsystemet senare korrigerar, om du nu har otur KAN du få en eller annan lamptändning pga det du gjort.
/greenbay
greeeken skrev:Nu förstår jag inte riktigt vad du gjort.
Ganska trött just nu.
Men du förstorade upp hålet bara???
Jag monterade en tratt för mindre virvelbildningar och bättre flöde innan LMM...Hålet är oförändrat.
greenbay skrev:Nu har du påverkat strömningen runt HFM:en, så nu kommer den inte att visa "rätt", i det här sammanhanget kan det betyda att pulsationerna och flödet inte längre har samma egenskaper, som när motorn optimerades.
Du kan nu få både mager och fet blandning, som lambdasonden kommer registrera och styrsystemet senare korrigerar, om du nu har otur KAN du få en eller annan lamptändning pga det du gjort.
/greenbay
Njae... i princip så har jag snyggat till flödet över LMM, och visst finns det en liten möjlighet att värdena förändras en smula. Dock torde dom ligga väl inom toleranserna. Tratten sitter i lågtyckszon i filterboxen och skall (i alla fall i teorin) minimera virvlar över LMM och förbättra flödet en aning. Tyvärr finns det inte plats för en fullradietratt i originalboxen, vilket hade varit det optimala. Vad det gäller pulsationen så är boxen i sig utformad för att minimera pulsation i mesta möjliga mån, vilket en tratt också bidrar till. Till detta kommer att LMM i sig är utformad med ett galler i inloppet för att (bl.a) minska virvelbildningar direkt över sensorn. Även efter LMM så är röret utformat för att minimera pulsationer vilket jag förstått inte är önskade på samma sätt som i en sugmotor.

Men som sagt, jag tror inte på några större förbättringar. lika lite som jag tror det skapar problem.

/Thomas
poan skrev:hej
Detta är ett intressant projekt.
kan du utveckla om hur denna modifikation skulle te sig i en sugmotor (sugsexa).
P-O
På en sugmotor med ett gemensamt intag så blir skillnaderna troligen lika små som på sugsidan i en turbomotor. På sugmotorer med t.ex weberförgasare eller slidmatning med separata portar ger det ganska stora skillnader beroende på trattlängd och utformning. Detta pga att man förändrar bl. längden på själva insugningsvägen mer radikalt och att pulser är betydligt mer påverkande där. Längre trattar brukar generellt flytta momentkurvan nedåt i registret.
Generellt så kan en rätt utformad tratt ge 12-15% bättre flöde än ett "rakt kapat rör" , om det sedan ger effekt på relativt standard motorer är en annan sak.

Riktigt tuffa grabbar monterar dock separata trattar i tryckboxen (plenumkammaren) på insugssidan även på turbomotorer 8)
http://www.ofiengineering.se/Car/Insug.htm

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]