NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
andreas_lofgren skrev:
Hexenhammer skrev:För mig är t.ex en oerhört snabb bil med oerhörd känsla i styrningen, sportstolar, liten/smidig o.s.v oftast INTE rolig att köra.
Du är otroligt ensam om den uppfattningen, tro mig
Hexenhammer skrev:

...som du ser lite längre upp i tråden så är inte Hexenhammer ensam om den uppfatttningen... Vi är minst två hittils bara i denna tråden.

För mig är körglädje = glädjen i att köra bil. Sen finns det andra uttryck som jag uppfattar att vissa sätter likhetstecken emellan: sportkänsla = rallykänsla = körglädje. Håller med om att det inte finns mycket sportkänsla eller rallyglädje i V70. Men massor av körglädje... När man njuter av att köra en bil är väl det körglädje om något?
av Lövet
Scania skrev: ...som du ser lite längre upp i tråden så är inte Hexenhammer ensam om den uppfatttningen... Vi är minst två hittils bara i denna tråden.

För mig är körglädje = glädjen i att köra bil. Sen finns det andra uttryck som jag uppfattar att vissa sätter likhetstecken emellan: sportkänsla = rallykänsla = körglädje. Håller med om att det inte finns mycket sportkänsla eller rallyglädje i V70. Men massor av körglädje... När man njuter av att köra en bil är väl det körglädje om något?
Jag, och väldigt många med mig, skulle kategorisera detta som komfort. Körglädje är hur rolig en bil är att köra, inte hur bekväm den är.
av dali
Det verkar som om vi pratar om olika saker här. Majoriteten av bilentusiasterna ser det nog enligt följande:

Begreppet "körglädje" används i allmänhet för att beskriva bilar som har rappt chassi, kommunicerande styrning och (ofta, men inte alltid) bra att åka med. Det är bilar som känns helt rätt på en kurvig väg med inspirerad körning. Alltså inte V70 utan V50.

Begreppet "komfort" används i allmänhet för att beskriva bilar som går tyst, stabilt och mjukt. De bilarna är i allmänhet inte särskilt inspirerande att köra och passar bäst på motorväg i jämn hastighet. Alltså V70.
av Lövet
Håller med Dali

Annars kan man ju göra som jag gjorde. Köpa en S40N med dubbelglas, automat och T5 motor. = Samma ljudnivå som V70 men otroligt mycket roligare att köra. Att bilen är trängre spelar ingen roll för mig då vi bara är 2 personer.
av bilgalen
Om de två personerna som tycker att V70 är körgladare än V50 kan skriva sin ålder så tror jag att gåtan är löst :D
av Lövet
Scania skrev:Jag har haft körkort i 40 år
Den ena är i alla fall minst 58 år 8)
Användarvisningsbild
av Scania
andreas_lofgren skrev:
Scania skrev:Jag har haft körkort i 40 år
Den ena är i alla fall minst 58 år 8)

...och jag tänkte faktiskt det omvända om er andra...men jag var inte ofin nog att fråga... :wink: :lol:

Ordet körglädje finns inte med i SAOL, så det är fritt fram att definiera det som man vill. För mig är det roligt att köra en häftig sportbil på bana. Har kört bl a Porsche på Knutstorp för länge sedan. Det var för mig körglädje. Har också ägt en Porsche 911. Och en Lotus Elan. Jätteroligt, men frammana körglädje i vanlig trafik var svårt... men en obekväm bil var det. Att köra V50 i vanlig trafik är inte körglädje (for mig).

Vi kommer nog inte längre i den här diskussionen. Bara att konstatera att det finns olika uppfattningar. Det är helt ok för mig... :D (D)
av Lövet
Scania, tolkar man ett begrepp väldigt annorlunda mot den stora massan så får man helt enkelt förbereda sig på invändningar.

Vad som innefattas i komfort respektive körglädje är relativt vedertaget, och både du och Hexenhammer lägger in andra saker i de begreppen än vad de flesta anser vara korrekt. Då kommer invändningarna på ett publikt forum ganska fort.

Jag är för övrigt 27 om det har någon betydelse för diskussionen :wink:
Användarvisningsbild
av Scania
andreas_lofgren skrev:Scania, tolkar man ett begrepp väldigt annorlunda mot den stora massan så får man helt enkelt förbereda sig på invändningar.

Vad som innefattas i komfort respektive körglädje är relativt vedertaget, och både du och Hexenhammer lägger in andra saker i de begreppen än vad de flesta anser vara korrekt. Då kommer invändningarna på ett publikt forum ganska fort.

Jag är för övrigt 27 om det har någon betydelse för diskussionen :wink:

Jag gillar invändningar. Annars blir det ingen diskussion ju.... (BE)
av dali
Vi har glidit en bit från ämnet nu ("V50 vs V70"), men här är i alla fall Auto Motor & Sports detaljerade testprotokoll för V50 T5 respektive V70 T5:

http://www.automotorsport.se/news/3852/ ... 0--8/2004/
http://www.automotorsport.se/news/4929/ ... t5--24/04/

Man kan se att deras kriterier för att bedöma "körglädje" (chassi, styrning, motor/växellåda) respektive "komfort" (stolar, fjädring) skiljer sig en hel del från vad Scania och Hexenhammer väger in i körglädje. Om ni utgår ifrån AMS protokoll förstår ni säkert varför vi (som delar AMS kriterier) blev förvånade när ni bedömde V70 som "körgladare" än V50 ... exempelvis får styrningen i V70 betyget 45/100, i V50 får den 75/100. Totalbetygen för körglädje är 62/100 respektive 77/100. Ägarnas egna omdömen går i samma linje.

För att återgå till ämnet så anser jag att V50 är det självklara valet om man vill ha en körglad bil och att V70 är ett bättre val om man prioriterar lastutrymme och i viss mån komfort (tycker inte att komfortskillnaden är så stor).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5