Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Här är en helt annan teori.....

Färddatron räknar ut förbrukningen enligt Bränsletryck * Öppningstid * Spridarnas flöde / Vägsträcka.

Dock är spridarna specad vi Eurodiesel och inte vid svensk MK1 diesel som är mer lättflödande, därför visar datorn för litet värden

d.v.s, åker man ned till tyskland och tankar så kommer den att visa rätt
Intressant teori om dieselns påverkan... Och det stämmer ju att densiteten (och energi-effektiviteten) är ca 3% lägre på MK1-diesel... man kan det förklara avvikelser på närmare 10% ?

Någon som testat om färddatorn visar rätt med Euro-diesel?
hej
3% säger du?
tror inte man känner skillnaden på en pb? vet av erfarenhet där jag arbetade var det mycket klagomål från utländska chafförer på effekt förlust dom visste inte att sv-har en skitkvalite på diesel. kan även nämna att det fattas mellan 30-50hk på europatillverkade 500hk motorer! när de efter klagomål landar i en provbänk.
sv-tillv motorer klarar uppgiven effekt bättre, kan ha motsv + värden med europa dieseln.sen finns nästa exempel transportföretag som bedriver verksamhet i ryssland, där gör de 1 lit- milen i mindre förbrukning, (ca 20%) på 500 hk bilar.
så länge sverige skall ha undantag gentemot EU får vi säkert dras med högre skatter o förbrukning,är dessutom tal om höjning av RME-inblandning fr- 5 till 7%.vilket inte förbättrar färddatorutslaget?
På min gamla BMW var det enkelt löst. Visade färddatorn tex 8% för lite knappade man bara in + 8 % <lagra> direkt på färddatorns knappar så var det klart och man hade en dator som visade rätt.

-Enkelt,
-Snabbt
-Gratis
-Bra

Men så kan vi ju inte ha det, så det tog man bort på alla nyare modeller. Så nu kör man med Krångligt, Fel, Dyrt och Dåligt istället när man ska försöka byta mjukvara på verkstad istället, för det funkade inte för mig i alla fall.

Utvecklingen går frammåt eller.......
Detta ämne har varit på tapeten tidigare och den D5 2006 som jag hade visade lika fel. MEN nu när jag bytt till en V70II med D5 visar mätaren så nära exakt man kan komma! Under de 600 mil jag avverkat sen jag köpte den visar datorn 0.74 och beräknat med soppa/sträcka blir det 0.75. Detta trots att det varit kallt och värmaren nyttjats då och då.

Av detta drar jag slutsatsen att det verkar finnas kunnande inom Volvo om hur man får färddatorn att visa rätt även med en dieselmotor under huven.
Intressant. Någon mer som kan bekräfta att den visar rätt på V70II (Kanske fel forum...) ?

Eftersom det är möjligt att få färddatorn att visa rätt, så undrar man ju om det finns ny mjukvara till tidigare årsmodeller...
Jag lånade ju och provkörde en XC70II D5 -09 Aut några dagar, körde lungt och fint och vid återlämnade visade datorn 1,15 l/m, tyvärr stämde det även vid pumpen.
upplever inte min 03a visa fel värden. som jag nämt tidig- är det svårt att veta att det är fullt pga skummbildning?
isak
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]