Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av quisten
Hmmmmmm..... :D :D
Det blev en interessant diskution detta.
Personligen tror jag på normal avdunstning 2-5% då systemet fungerar i många år utan att avmattas
Pressade kopplingar och många O.ringar och packningar osv osv så är det inte otroligt att en del läcker ut
en del....Shit happends.
Det kostar att ligga på topp..................... :D :D
Användarvisningsbild
av CarMan
gasen dunstar inte, då systemet är slutet.
men det är svårt att få kvar gasen i visa matrial m.m.

komer du med en 5-6 år gammal bil som är tom, eller saknar märkbart mycke gas, så har du en läcka (sen att det är svårt att hitta läckan är en annan fema, här kan man skyla på att det alltid försvinner gas o komma undan med att bara göra en felsökning & fylla på, givetvs får kunden betala, o köper att bilen inte blivit lagad)

skulle du komma med en 15 år gamma bil, o skylla på att det läck ut, så skulle jag inte säga nått (iala fall inte om jag fortfarande hittar gas i systemet, är det därimot tomt så har du en läcka)

ett system som är tomt har alltid en läcka hur gammalt det än är! alla gas kan aldrig för svinna, då trycket sjunker med miskad gasmängd
Användarvisningsbild
av isak
och så byts torkfiltret med automatik fast det inte behövs?
finns tryck kvar i systemet behöver det INTE BYTAS
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
man bör byta torkfiltret.
av stefanhakansson
stefanhakansson skrev:
CarMan skrev:har du för lite gas i systemet (som ALLTID beror på en läcka) så pyser det när gasen paserar genom reglerventilen
Jag har också detta ljud. Det jag fick höra av en kyltekniker (han har inte undersökt min bil) var att om det är ett läckage och det är reglerventilen som låter ska kompressorn inte slå till när AC:n är på, vilket min gör. Kan kompressorn arbeta trots att det är ett läckage?
Nu har jag fått tillbaka bilen efter ett besök på Volvo-verkstaden, det visade sig vara ett läckage på kondensorn. Efter bytet är pyset borta! Tur att garantitiden inte hade gått ut, bilhandlaren får stå för räkningen.
Användarvisningsbild
av isak
hej
trevligt att se tror fakturan är mindre rolig, men du fick ju hjälp med den biten.näsv- frågat fick du veta kostnaden?
isak
av NorrlandsNicklas
Har en stor lust att spinna vidare på den här tråden. Kör en -99, S80 där jag har det där pysandet inne i kupen :(
Det märkliga är att det försvinner när jag trycker på bromsen under körning.... :o

AC:n fungerar å blåser kallt. Kan inte avgöra om den går på full effekt i dessa vårtider :???:
Kan det vara nåt annat än AC:n? Ljudet kommer från förarsidan vid pedalerna.
Men har ju inte lust att lämna in bilen på verkstad, när jag läser om mekaniker som bara gör en "halvdan" jobb...Nåt tips?
Användarvisningsbild
av isak
tjena norrlans nic---
känn på rören som går in i torpedväggen. det stora kallt det lilla varmt till börja med?
har ingen stor erfarenhet av volvos sysrem men har alldrig hört pysande ifrån expasionsventilen på andra bilar antrprenadm- eller skördetröskor,då medienivån blir för låg brukar kompressorkopplingen inte slå till.volvo kanske har ett högre värde på lågtrycksvakten? någon kanske kan svara på det?
isak
av stefanhakansson
isak skrev:hej
trevligt att se tror fakturan är mindre rolig, men du fick ju hjälp med den biten.näsv- frågat fick du veta kostnaden?
isak
Jag fick aldrig se fakturan men serviceteknikern sa innan han började att om det var kondensorn skulle det gå på ca 9 000 kr...
Användarvisningsbild
av isak
hej
9 000- verkar dyrt? låter som det finns pengar att hämta utanför volvos portar? oftast är condensor, torkf-mm av bättre kvalite än original. passfornen kan ibland kräva lite justering (böja till fästj-rör etc).tror pers- piratföretagen lägger pengar på bättre matrealkvalitet, än fabrikanternas produktionskval där dom flesta verkar vara lika dåliga!
isak

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]