- ons 15 apr 2009, 19:35
#279651
Hej allesammans!
Idag tog jag mig tid att felsöka lite ute på parkeringen och det slutade med reparation :roll:
Tipsen från EvilAngel gjorde att jag började med kamaxelgivaren.
Efter att jag plockat bort kåporna över kamrem och tändstift så såg jag att den ena ledaren till kamaxelgivaren hade blivit klämd mellan tändstiftskåpan och topplocket, precis intill ena fästskruven (skyddsslangen verkar inte vara värmebeständig då den nästan vittrat bort). Då jag vred på kabeln såg jag att det skavt igenom isoleringen och kortslutit kabeln mot topplocket.
Jag isolerade kablarna på nytt och placerade dem mer varsamt än vad verkstaden uppenbarligen gjort vid tändstiftsbytet.
Kontrollerade sedan säkringarna i lådan "Main Fuses" där jag fann att säkring nr 5 går till "Emission System". Och ja, mycket riktigt, den hade gått sönder.
Efter byte av säkring så satte jag mig i bilen, anslöt diagnosverktyget och slog på tändningen. Efter nollning av felkoder verkar allt fungera normalt igen :D
Eftersom jag hade alla grejer jag behövde så blev det en billig reparation, till skillnad från vad jag befarade.
Tack än en gång EvilAngel för att du ledde mig på rätt väg, även om det med facit i hand inte var så svårt i mitt fall.
Idag tog jag mig tid att felsöka lite ute på parkeringen och det slutade med reparation :roll:
Tipsen från EvilAngel gjorde att jag började med kamaxelgivaren.
Efter att jag plockat bort kåporna över kamrem och tändstift så såg jag att den ena ledaren till kamaxelgivaren hade blivit klämd mellan tändstiftskåpan och topplocket, precis intill ena fästskruven (skyddsslangen verkar inte vara värmebeständig då den nästan vittrat bort). Då jag vred på kabeln såg jag att det skavt igenom isoleringen och kortslutit kabeln mot topplocket.
Jag isolerade kablarna på nytt och placerade dem mer varsamt än vad verkstaden uppenbarligen gjort vid tändstiftsbytet.
Kontrollerade sedan säkringarna i lådan "Main Fuses" där jag fann att säkring nr 5 går till "Emission System". Och ja, mycket riktigt, den hade gått sönder.
Efter byte av säkring så satte jag mig i bilen, anslöt diagnosverktyget och slog på tändningen. Efter nollning av felkoder verkar allt fungera normalt igen :D
Eftersom jag hade alla grejer jag behövde så blev det en billig reparation, till skillnad från vad jag befarade.
Tack än en gång EvilAngel för att du ledde mig på rätt väg, även om det med facit i hand inte var så svårt i mitt fall.