Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rick1
Första frågan är hur långt anser ni att man skall kunna köra på en full tank om man kör med ett ägg under pedalen?

Vet att bilar i denna klassen som ju var lyxbilar på den tiden ofta hade en deklaration som sade ungefär 12 liter per 10 mil eller liknande? Har gjort ett test då jag fulltankad körde exakt 40 mil och fick sen i 47 liter, har nu gjort ett andra test och kört 43,5 mil exakt och bensinmätaren stär nu ca 2 millimeter från den röda markeringen, börjar bli lite orolig då jag i alla fall räknat med att man skulle komma 60-65 mil/tank.

Tycker mej även känna en svag doft av bensin när man går till eller ifrån bilen efter att man kört, men vet inte var jag skall börja att lete, om det ens nu är något fel vilket jag starkt misstänker, termostaten verkar ok då mätaren står inte fullt på mitten men i alla fall till 47% eller liknande, tacksam för åsikter och tips angående detta.

Vet inte hur mycket bensin det är i tanken nu men kan i allafall inte tro att det är några större mångder?
Användarvisningsbild
av alex960
tjena nu hade jag tidigare en 91:a och den drog cirka 1,8liter milen blandad körning och runt 1,4-1,5 vid snäll körning men då hade jag även kompfall på 2 cylindrar :shock:
Användarvisningsbild
av Rick1
Hmmm, skall köra tills tanken är tom och se exakt vad förbrukningen blir, men jag kör som en gammal tant just nu och tycker nästan att v12:an jag hade en gång drog mindre, men tillbaka till bensinlukten, detta kan ju knappast vara normalt? Har hursomhelst inte sett att det läcker osv, om jag upplever det som "besvärande" kommer jag nog att låta volvo göre en närmare undersökning, har bara haft bilen 2 veckor och inte hunnit undersöka speciellt mycket själv.
av metalHJ
Med en fräsch snurra i 960'in är inte den mycket värre än 940'in i förbrukning. Jag har lyckats få ner min 3 liters till 1,05 förra sommaren!

Sen sitter det ju olika stora tankar, sedanen har 80 liters tank medans kombin har 60 liters. Men i snitt räknar jag på 1,1 - 1,2 beroende på humör och väderlek. Nu pendlar jag med en 940 B230FT, och landar på litern per mil. Då är detta en manuell, och 960'in du kör förmodar jag är automatare (generellt sett standard på dessa bilar, om inget annat anges) Och automatlådan slukar nog gärna en deciliter extra per milen (beroende på stadskörning kontra landsväg).

I mina ögon ingen extrem bränsletörstare i jämförelse med Volvos övriga modeller. Dagens V70 med större motor är nog inte mycket bättre än den gamla betrodda 960'in! Men visst, aerodynamiken på dagens bilar bidrar till lägre förbrukning. Men motorn som sitter i 960'in anser jag fortfarande vara relativt modern och håller måttet bra :-)-)
av metalHJ
Ang. bränsleläckaget skulle jag kika på anslutningarna till bränslefiltret som sitter under bilen jämte pumpen. Det behöver inte rinna, men tillräckligt för att det ska sippra ut lite och orsaka bensinlukten (Som bekant en ganska stark lukt). Jag bytte filter på 940'in nyligen, och filtret var så illa däran att jag fick klippa slangarna och fick ta in hela filtret med anslutningar till skruvstäd och utrymme för att få loss bajonettfattningarna.

Kör in i en gör det själv hall med lyft, hissa upp bilen och följ bränsleledningarna med ögonen så kommer du se om det är läckage under bilen. Detta kan bespara dig en dyr kostnad från Volvo bara för undersökningen :P
Användarvisningsbild
av timor
Bytte bränslefilter på min 940 i förrgår (tror jag det var.)

Dels var filteret "intryckt" vid ena anslutningen och läckte förmodligen lite där, men även bränsleröret (gjort av järn) som sitter "bakom" filter-konsolen. Hade rostat hål i en böj, väldigt litet hål men jag kunde också känna bränslelukt under bilen ibland. Skarvade med inv 8mm bränsleslang och 2 klämmor. Blev kanon, och håller tätt ! :-)-)
Användarvisningsbild
av Rick1
Jo lukten kommer bakifrån så det är värt att kolla upp, kanske nu till helgen, har haft detta på audi tidigare då bränsleledningarna vid bakskärmen rostat sönder, fick bra hjälp av hydroscand som fixade en speciallösning, tack vare detta sparade ja över 7000kr som det skulla kostat om jag lämnat in på verkstad.
av ean72
Hei

Du sier ikke noe om evt. feilmeldinger (lyser lambdalampen?) Jeg hadde rimelig høyt forbruk/mil (1,2-1,3) og lambdaen lyste. Etter feilsøking hos Volvo fikk jeg vite bensintrykksregulatoren var gåen. Byttet den selv og forbruket nå ligger på ca 1-1,1l/mil blandet kjøring og under litern/mil på langkjøring.
Men det er klart: jeg har manuell girkasse.

Ha en god dag.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]