Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte köpa mig en ny fast dragkrok att montera på min bil och tar gärna emot rekommendationer och tips inför detta.
Har hittat en dragkrok på biltema (41-659) för 1399.- och elkabelsats (34-982) 89,90kr.
Fråga är nu om det ska vara ett särskilt drag för en AWD eller om det är samma oavsett 2-/4 hjulsdrift?
Har någon tidigare monterat biltemas drag på en likadan bil, och även använt kabelsatsen därifrån?
Vart kan man annars köpa ett drag som är konkurenskraftigt prismässigt mot biltema?
Ska man köpa kabelsats från Volvo istället för den som biltema säljer?
Behövs någon särskild oljekylare för detta?

Tacksam för de tips och råd som kan ges inför kommande projekt :D
AWD har en anpassad modell på draget, tror inte att biltemas passar! jag köpte mitt på autoexperten och betalade ca 2000:- med kabelsatsen. om du behöver oljekylare har jag ingen aning då min bil var manuellt växlad, kanske beror på vad du har tänkt koppla bakom bilen (gissar att det kan behövas om du planerar långkörning med tung husvagn)
Var idag in på Volvo för att kolla pris på drag då biltemas inte passar min bil. Men volvo säljer endast delbar dragkrok, vilket kostar en herrans massa pengar. Hade en fast dragkrok passat min bil hade total kostnad inkl. kabelmattan från volvo gått på ca.2100.-
Är det någon som vet vad det är för skillnad på dragkroken för en vanlig V70 och en AWD? Fick ett lite svävande svar från reservdelskillen.
jag köpte mitt på autoexperten och betalade ca 2000:-
Var det länge sedan du köpte den?
Nu kostar en dragkrok 2 378,75 kr och elkabelsatsen 696,25 kr. Är kabelsatsen från autoexperten att jämföra med Volvos som är plugga i och köra, eller måste man göra ingrepp i elsystemet?
Ca 3år sedan jag köpte det!
jag köpte en universal kabelhärva med tillhörande inkopplings schema passande till Volvo, väldigt enkel inkoppling!
Prova att pruta på priset, brukar inte vara några större problem på en mindre firma! antar att du hittat prisuppgifterna på autoexpertens hemsida.
Skillnaden på dragkroken mellan en med AWD är att det ska finnas plats för bägge ljuddämparna, jag tror även att man får dra lite tyngre last med det draget!
Så var draget monterat och elen dragen :D
Vissa modifikationer krävdes för inpassningen, samt att kabelhärvan var ca.5cm för kort. Men allt löste sig och när passformen var bra så gick det relativt fort med monteringen.
Började jobbet med att fotografera allt som gjordes, men kameran försvann efter ett tag så tyvärr finns inte allt på bild...eller nästan inget :(
Allt jobb gjordes med bilen på backen, men överhänget utöver en liten backe. Kofångare demonterades aldrig och inte heller avgassystemet. Visst hade det kanske varit enklare att lyfta bilen m.m. men allt är på plats och sitter som det ska.
Med andra ord en trevlig dag med bilen :lol:
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]