Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Märkte idag när jag slängde på sommarhjulen att vänster främre bromsskiva kan jag vicka lite på med bilen upphissad. Jämförde med höger sida som är helt stum.
Jag ser ingen led eller annan bussning som glappar, utan det verkar vara inuti damasken det rör sig. Kan det vara så att drivknuten har gett upp? :(
Vore tacksam för alla tips om vad det annars skulle kunna vara som orsakar detta glapp.
Bilen har rullat ca. 13 200 mil och är välservad och utan påpekanden från bilprovningen.
av *pettson*
Phantom skrev:Märkte idag när jag slängde på sommarhjulen att vänster främre bromsskiva kan jag vicka lite på med bilen upphissad. Jämförde med höger sida som är helt stum.
Jag ser ingen led eller annan bussning som glappar, utan det verkar vara inuti damasken det rör sig. Kan det vara så att drivknuten har gett upp? :(
Vore tacksam för alla tips om vad det annars skulle kunna vara som orsakar detta glapp.
Bilen har rullat ca. 13 200 mil och är välservad och utan påpekanden från bilprovningen.
glappt hjullager?. Om du kan *vicka* på skivan alltså..
Jo, jag kan vicka på skivan.
Bilprovningen sa inget om detta vid besiktningen, det finns inga oljud vid körning oavsett hastighet eller svängningar åt någondera håll. Jag gjorde även testet med att snurra hjulet och hålla ena handen på fjädern som du pettson tipsat om i ett antal trådar, men känner/hör inget konstigt och jämför även detta med höger sida. Det enda som skiljer är att skivan kan vickas lite med upphissad bil. Däcken slits inte snett, bilen går rakt på vägen vid körning och bromsning.
Kan det ändå vara hjullagret, och hur beter sig en glapp drivknut i jämförelse ??:-/
kan du vicka "upp/ner" och/eller "vänster/höger" ?
om man pressar tillbaka bromsklossarna lite så skall det vicka lika mycket hela varvet runt om det är hjullagret.
är det bara "vänster/höger" så kolla styrlederna.
är det bara "upp/ner" så kolla spindelled - inre bussningar på länkarmen - ev. stötdämpare
/emwtur
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]