Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
Köpte en V70 2,4T -01 för ca 2 veckor sedan på mindre firma typ "vimpelhandlare". De är bekanta till mig men inte mina bästa polare. Förhandlade mig till bra pris och de skrev då på köpehandlingen "ingen garanti", muntligt kom vi överens om att de hjälper mig om jag skulle hitta några fel på bilen närmsta tiden efter köpet beroende på vad det är för nåt.
Nu är det så att oljelampan börjat blinka/lysa/slockna, givetvis har jag inte kört med bilen utan ringde direkt till säljaren som tyckte "det är nog bara givaren, vi kollar det när du kommer in med bilen nästa vecka". Efter första gången lampan lös, precis vid start stängde jag direkt av motorn och provade starta igen efter ca en minut och lampan lös inte varpå jag kört ca 5-10 mil utan att lampan tänts. Sen började den flimra och då stängde jag av bilen och tog hem den på biltransport. Ska till deras verkstad imorgon med den. Bilen är enligt dem nyservad och oljafinns till max-strecket och den ser fräsch ut.
Efter research här på forumet verkar det som att motorn är igenkoksad. Måste man plocka ner och göra rent för hand, räcker det med några oljebyten för att "skölja ur" motorn, funkar det med invändig motortvätt?
Frågan är vad har jag för garantier enligt Konsumentverket när säljaren har noterat "ingen garanti" på köpehandlingen? Kan jag kräva reparation eller i värsta fall återköp?
Användarvisningsbild
av Funk
Konsumentköplagen gäller alltid vid köp på firma, den kan ej skrivas bort !
Koks i silen till oljepumpen måste tas bort genom att öppna motorn, sköljning funkar knappast..

/Thomas
Användarvisningsbild
av siviak
Kalas, skrev nyss ut en kopia av lagen som ska stickas upp under näsan på dem utifall att de bråkar om det.
Tack Thomas!
Användarvisningsbild
av greeeken
Låter som om vevhusventilationen bör rengöras ordentligt.
Även om dom börjar krångla så gå lungt fram. att börja skrika o gapa kan göra saken värre.
Men givetvis så ska dom hjälpa dig o rätta till det som är fel.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det som är bra är att konsumentköplagen är en lag. lagar är ju något man aldrig kan skriva sig fri från.

(jag kan tilexempel inte skriva en lapp till dig o du får köra ur fort du vill, o sen får du det.)
Användarvisningsbild
av CarMan
Det låter som sagt som igensatt vevhusventilation.

det som måste göras är alltså bort med insug för att byta olje fälla (den ska bytas inte göras rent)
du ska göra rent kanalerna i motorblocket ner till olje troget.
du ska ta bort oljetroget o göra rent detta, glöm inte kanalen i troget.
sen ska olje silen bytas, inte göras ren.
givet vis ska man byta olja o filter igen

detta kostar ca 9000:- hoss en volvo handlare
Användarvisningsbild
av siviak
Inte kul affär alltså, kanske idé att häva bilaffären o leta upp en annan pärla. Å andra sidan, om de fixar detta på ett seriöst sätt vet man ju vad man har sen... Kan man kräva av säljaren vilken verkstad som ska anlitas?
Användarvisningsbild
av cybermunk
Du kan ju lägga fram önskemål men kräva vet jag inte om du kan.
Användarvisningsbild
av siviak
Pratade med säljaren nu ikväll, de hade konstaterat att det var givaren som var dålig... Låter lite konstigt tycker jag, lyfte ändå på oljelocket och visade honom den svarta beläggningen som fanns där. Hela kamaxeln var kolsvart och insidan på oljelocket var svart o kletigt. Oljan som såg fräsch ut på stickan när jag köpte bilen för två veckor sen var nu betydligt svartare... Måste enligt min mening vara att vevhusventilationen är täppt?!? Bad han att koppla in en mekanisk givare för att kolla vilket oljetryck det finns i motorn men det verkade han inte veta vad det var för nåt...
Vad tycker ni, vågar jag hämta bilen och köra med den? Säljaren har ju faktiskt sagt att det är ok så det är ju på hans bevåg nu...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
HUR har de konstaterat att givaren är dålig??

Svart olja på 2 veckor, nä jag skulle inte köra med den bilen

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]