Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde försök med konstgjord andning (tryckluft), och rengöring på den gamla, kan jag bara konstatera, bortkastad tid.
En ny turboreglerventil kostar ca 500 kronor.

Men det är din fritid. :wink:

Symptomen som du beskriver på din bil var exakt lika på min. Men nu fungerar allt perfekt.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag håller med camaro69 till 100% , eftersom det inte ens alltid sätts felkod internt så är detta ett tillfälle då symptomen får vara vägledande. Och din beskrivning är exakt som det brukar vara när den havererat...

Annars kanske du kan låna en av någon att testa med, det tar ju trots allt bara en minut att flytta över en...

/Thomas
av Johnnie
Nu har jag bytt magnetventilen och det blev ingen skillnad. (S)

Om man står still med bilen och varvar upp motorn till 4000 v/min så poffar det till i avgasröret vid ca 3000 varv, nånting som händer. :???:
Jag har försökt att kolla på wastegatestaget men jag ser inte om det rör sig något.

När jag kör bilen och den tappar kraft låter det nästan som det pyser till ibland, svårt att höra.
Är det öppen dumpventil på den här bilen eller hur fungerar det? Kan det vara så att den dumpar för tidigt pga nån trasig tryckklocka? :???:
Var kan jag hitta information turbosystemet på min motor? (B5244T3)
Har du provat att wastegatearmen rör sig mha lite tryck?
Alltså med motorn avstängd. Max 50 kPa, då bör den ha rört sig ca 2 cm.
Har du blåst slangarna rena, en och en, och satt tillbax på samma plats?
Dumpen sitter bakom ett trekantigt blankt lock, men jag har ingen erfarenhet av huruvida dessa spricker, läcker mm.
/greenbay
av Johnnie
kennh skrev:Hej Johnnie
Fik du skiftet slangerne til ventilen og er det den rigtige ventil du har fået ??
Volvo nr. til din ventil er 9471534 og pressure 12.5 kPa

Hej!
Jag har bytt magnetventilen mot en ny från Volvo.
Både den gamla och den nya har nummer 9473212.
Slangarna och ventilens anslutningar är färgmärkta.
Slangarna sitter enligt märkningen.

Den ena slangen på magnetventilen har ingen sån där fjädrande slangklämma som dom andra, men det kan väl inte vara det som är felet? Ska det vara en klämma på varje slang? :???:
av Johnnie
greenbay skrev:Har du provat att wastegatearmen rör sig mha lite tryck?
Alltså med motorn avstängd. Max 50 kPa, då bör den ha rört sig ca 2 cm.
Har du blåst slangarna rena, en och en, och satt tillbax på samma plats?
Dumpen sitter bakom ett trekantigt blankt lock, men jag har ingen erfarenhet av huruvida dessa spricker, läcker mm.
/greenbay

Jag provade att dra lite försiktigt i armen för att se om den kärvade, fick den att röra sig kanske 0,5 - 1 cm, men jag vågade inte dra så hårt. :|
Kan man provdra för hand 2 cm så som jag gjorde, eller kan man skada nånting? :???:

Nej jag har inte blåst i slangarna, dom såg rena ut i ändarna vid magnetventilen.
Jag har inget jag kan blåsa med. :(
Jag förstår inte riktigt vilken slang som är vilken och vad dom är till för. Man ser ju ingenting där nere, hur ska man kunna lossa eller kontrollera i andra änden? :(
Är det samma lock som täcker turbon? Jag tyckte det såg ruskigt svårt ut att demontera det. :(
Alla slangarna har inte klämma.

På Volvoverkstaden/reservdelsbutiken finns bild på hur det är kopplat. Oftast kan man få en utskrift av en serviceminded person.
Som tidigare sagts är det viktigt med funktionskontroll dit slangarna leder. Kolla så det inte är stopp eller smuts i slangarna. Blås med munnen, annars får du väl åka till macken.
av Johnnie
Hej, har glömt att skriva hur det gick. :o
Jag drog åt alla slangklämmorna vid turbon och efter turbon, verkade som det läckte luft här och där för dom satt inte så hårt. :???:
Efter det har den verkat gått "bra" men jag vet inte hur 200 hk med turbo ska kännas, de här är min första turbobil, men efter att ha åkt med andra bilar som gått bättre misstänker jag att datorn har låst sig på grundladdtryck eller nåt, läste om det här förut...
Den börjar ladda vid ca 2500 varv och vid 3500 så känns det som en sugmotor igen...och det är ganska bra drag på 1:an och 2:ans växel, på 3:an och uppåt känns i pricnip som en sugmotor, men jag har inte funderat över det så mycket och varit nöjd eftersom den slutat "hacka" med laddtrycket.

Kan man nollställa datorn på nåt sätt så att den går som den ska sen?
Måste man ha en sån där PPC felkodsläsare tex eller kan man ta bort batterikabeln ett tag? :???:

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]