Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Tänkte mig lite vilsam mekning med bakdörren idag. Smörja upp lite eftersom låsknappen inte alltid går upp via central-låset.
Slog på tändningen. Allt normalt. Drog på starten. Stendött. Ett par gånger till . Samma. Sen ett par gånger då jag hörde startmotorn klicka. Efter det totalt svart. Inga kontroll-lampor. All el stendöd.
Mätte på batteriet. 12.6 V. Mätte vid startmotorn. 12V. Provade kortsluta vid startmotorn. 12 V till starten. Bara sprak. Inget liv i startmotorn. Tog loss tjocka kabeln till generatorn. Mätte på kabeln. 0 V. Mätte på generatorn där jag tagigt loss kabeln. 12 V.
Ok, startmotorn paj kan man tycka. Men varför är all el stendöd ? Även när jag kopplat bort startmotorn ?
Sen hittade jag felet.
Dagens fråga . Vad tror ni det var för fel :D
Lösningen publiceras imorgon :-)-)
av putte62
Jag tror jordflätan till motorn (och därmed jordningen till startmotorn) var dålig/brann av.
Då solenoiden får 12V flyter motorblocket upp några volt pg omvänt spänningsfall över den dåliga jordningen.
När solenoiden ansluter den lågohmiga startmotorn flyter motorn upp ytterligare varvid solenoiden släpper och man får ett "smattrande" pg växlande mellan solenoidström (ett antal ampere) startmotor ström(~100A) tills jordningen brinner av helt och allt som använde denna jord upplevs som dött. Detta fel verifieras/löses akut genom att ansluta motorblocket till negativ batteripol med tex en startkabel.
Jag tror att förstadiet till detta fel kan medföra att t.ex lamda (λ) lampan tänds pg av att dess styrelektronik fått för låg spänning (den tål en viss sänkning under start men inte i kombination med höjning av jordpotentialen).
(för att återställa tänd λ: tändning av, plocka bort säkring 1(under askkopp), slå på tändning några sekunder, tändning av, återställ säkring 1).
Användarvisningsbild
av sidhabo
Bara putte62 som intresserade sig för min frågesport he he.
Du hade i stort sett rätt. Det var närmaste jordkabeln från batteriets minus-pol som var rostigt i infästet mot chassit. Antagligen triggades det av att min startmotor hade pajat så det gick nog en hel del ström genom den dåliga kontaktpunkten. För övrigt rätt dålig konstruktion denna jordpunkt :evil:
Även när jag fixat jordningen och startmotorn så har jag lite svagt ljus från ladd-lampan vid tomgång. Kanske nåt annat tog stryk som du menar putte62. Får kolla upp det nån annan dag. Går att köra nu i alla fall :roll:
Användarvisningsbild
av emwtur
sidhabo skrev: Även när jag fixat jordningen och startmotorn så har jag lite svagt ljus från ladd-lampan vid tomgång.
kabeln du hittade vid startmotorn då?
listat ut vad den är till ???

/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
Utomlands nu ett tag. Ska gräva i det när jag kommer tillbaka. Kanske fanns nån anledning till att nån dragit en extra kabel :roll:
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju int[…]

Ladd problem Volvo 760

Vad får du för spänning om du m&au[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]