Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
CarMan skrev:
Fred skrev:Jag har läst på andra ställen att det är helt normalt att en AC-anläggning förlorar några procent kylmedel per år och att det därför krävs påfyllning förr eller senare. Jag läste också att detta pysande beror på att kylmediet förgasas (det ska vara flytande) när nivån är lite för låg. Min AC har också detta ljud, det är som ett pysande/sugande ljud så jag tänkte kontakta en bra AC-firma och be dem kolla upp systemet.

Min AC kyler också bättre på förarsidan än på passagerarsidan vilket en del påstår beror på att systemet prioriterar föraren om det är för lite kylmedium. Jag har fått spjällmotorerna kalibrerade vid senaste servicen så jag kan utesluta att de står fel.

Mvh
/Fred
fel.

det står på många ställen at det är normalt, det har jag också läst (& här står det ju nu uppenbarligen igen!) men det är fel !!!
har du låg gasnivå så har du en läcka punkt slut....
Och hur kan du så tvärsäkert säga emot alla som så tvärsäkert säger det motsatta? Är du AC-expert...eller är du bara expert på ALLT som har med bilar att göra?

Det skulle vara intressant att höra vad en riktig expert på AC-området har att säga om saken, alltså någon som specifikt jobbar med AC-system.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag jobbar med bil ac
av Fred
Där ser man...då undrar man ju hur du kan vara så tvärsäker även i alla andra trådar du svarar på här på forumet... :roll:

Gällande läckande AC kan du ju ta en diskussion med "tomme" då:
normalt sett så läker en bil ca 2-5% kylmedium per år, om man då ser till hur känsligt en ac-anläggning är på läckage så skulle jag bli väldigt förvånad om inte det skulle hjälpa dig med en liten påfyllnad i systemet!

jobbar själv som kyltekniker så jag vet av erfarenhet vad jag talar om!!!
det finns vissa som säger att ett system inte ska läcka men den bilen som inte läcker är ännu inte uppfunnen!!!
Saxat ur tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=32221
Användarvisningsbild
av isak
låt car man ha sin åsikt?
vi är nog flera som jobbar eller har jobbat ac och har erfarenheter!
isak
av Fred
Carman får gärna ha sin åsikt. Problemet är att Carman talar om att folk har fel och, per se, att han har rätt!

På forum som dessa är det väldigt många som kanske har svårt att vara källkritiska och går blint på vad någon skriver. "Forumdignitärer", som t ex Carman, måste tänka lite på hur de uttrycker sig. Om någon påstår att bilen håller om man kör den utför ett stup så kan man mycket väl svara "Fel, bilen kommer inte hålla" men i fallet med denna tråden är min fråga berättigad: Är Carman kvalificerad att så tvärsäkert statera att om påfyllning av kylmedel behövs så har man garanterat en läcka i systemet. För den som inte är källkritisk kan detta leda till onödiga och dyrbara reparationer på grund av att denne kommer in till Volvoverkstaden och säger: "Jag har förstått att jag har en läcka i mitt AC-system. Kan ni laga det?" Givetvis kommer verkstaden "laga" den icke existerande läckan och låta kunden slanta många tusenlappar, när det egentligen bara handlade om normalt svinn av kylmedel där en påfyllning för en knapp tusing varit lösningen.

Jag reagerar på tvärsäkra uttalanden när kompetensen inte är redovisad. Carman är väldigt hemlig med var, och med vad, han jobbar. Inget fel med det, jag har inte heller gått ut med mina uppgifter, men jag skriver aldrig att någon har fel utan skriver att jag är av en annan uppfattning eller att jag läst något annat. På så sätt kan de som läser mina inlägg själva kolla vidare för att ta reda på mer.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fred skrev: men den bilen som inte läcker är ännu inte uppfunnen!!

Saxat ur tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=32221

Har en toyota -89 här där ACn fortfarande funkar perfekt efter 20 år nu utan fyllning. så jag skulle vilja säga att den bilen är uppfunnen. Japanarna gjorde det tydligen redan på 80-talet!!!!

Dock verkar de flesta nyare bilar ha riktig skitkvalite så gasen läcker ur helt av sig själv.
Användarvisningsbild
av isak
hej b 20
i din toyota har du nog undantaget som bekräftar regeln! bara att gratulera! jag har sett mycket fusk från fabrikanter på sen- år med akuminiumdetaljer klamrat mot stål, som att be om korrosion?? tidigare konstruktioner hade stål ock koppar vilket klarade sig bättre i vårt saltklimat.DET VAR BÄTTRE FÖRR i det sammanhanget.förmodligen kostnadsjakten som vanligt får konsum- betala svinpengar. 800kr kilot för 134an kostar i inköp 8 kr. har en kompis som driver ac accrediterad firma har självsett hans faktura.enl honom kan man dessutom som priv-person köpa i tyskland. f-övrigt går det utmärkt att köra med gasol! i bifogade länk kan ni bilda er en egen upfattning i ämnet finns mycket forskning på området. car-man kommer säkert att säga det brinner? vilket tyder på att inte orkat eller vill läsa?

http://www.fam-bjork.se/citroen/index.html
MVH
isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ingen slump att AC funkar än på den bilen för ACn var byggd för att hålla bilen ut. tex.

-Innanför grillen sitter ett "myggnät" som stoppar all stenskott, där försvann ett av de vanligate felen med perforerad kondensor. Varför har man sparat bort detta på alla nya bilar ?

-Kondensorn är "epoxi-behandlad" där försvann alla korrosionproblem av vägsalt, den ser ut som ny efter 20 saltvintrar (dock är resten av bilen bortrostad nästan helt nu), Varför har man sparat bort detta på nya bilar?

-Rör, kopplingar och slangar är av "hydraulslangskvalite" och läcker ej eller blir otäta, Nya bilar är oftast rena skämtet vad gäller kvalite.

-Bra packboxar i kompressorn gör att gasen aldrig läcker ut.

-Evaporatorn är försilvrad vilket hindrar korrosion och stoppar möget/svamp/bakterier från att skapa dålig lukt.

-Kontrollboxen sitter inne i bilen och slipper den jobbiga miljön under huven.

Men sådant finns inte nuförtiden, nu sitter tex en kondensor i blank aluminium-folietjocklek direkt i salt och stensprut, man behöve ju ints vara einsten för att fatta att det inte kan funka lång stund....

Det är nog byggt så för att alla kylmekar ska få massor med jobb ....
av Fred
Kylmekar och volvoverkstäder... :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
gasen i ett ac system är väldigt flyktig & det är väldigt stora tempratur & tryck skilnader i systemena på olika stälen m.m.
detta gör att det är svårt att hitta lekagen. lägg sedan till att systemet är dolt på väldigt många ställen...

gasen förbrukas inte, det är vi väll överens om.
så om det fattas gas så har den läck ut. inget konstigt med det.

att det sen kan förekoma ett normalt lekage i en bil som brukas åtat om i vårt klimat kan jag delvis hålla med om, men då ska det var så pass litet att vi inte har några som helst driftstörnignar eller effekt minskningar på 10 år.

har du en 20 år gammal bil som aldrig tidigare är lagad, så kajag köpa att du behöver fylla på (men då ska det finnas 1/3 del gas eler mer kvar)

att de äldre bilarna klarar sig bättre beror mest på att dessa system innehåller mer gas, så det kan läcka en del innen kunden märker något.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]