Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70diesel06
Någon som har erfarenhet av att svarva bromsskivor fram.Blev sugen på att göra det imorgon,svarvade brorsans skivor idag till en 850/97.Han hade jätte vibrationer vid bromsning,vi har noll erfarenhet men vi klämde fast dom och svarvade båda sidor och det blev bra.Har lite lite vibrationeri min bil vid bromsning.Är det något man bör tänka på i fallet v70/06,demontering osv?Måste vara jätte pengar att spara.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Nej det borde bara vara att ta bort oket, och sen skivan.

Men tänkt på att kolven kommer att ta längre ut än vad den "normalt" gör vilket kan medföra mer slitage, men är det bara några tiondelar som behövs märks detta knappast men blir det mer så är det ju inge vidare, håll även koll på minimåttet på broms skivan.
av v70diesel06
Ja,kändes som att det var så man gör,kom åt båda sidor,men var tvungen att byta svarvstål för att komma åt in mot chucken på svarven.
Användarvisningsbild
av fxr-90
Helt rätt...

Om man är riktigt petig så kan man göra ett nav av en grov axel som man planar varje gång man sätter fast den i chucken...Som man sen bultar fast skivan på....Men det var kanske så du gjorde?
Användarvisningsbild
av Nexus
aha ni använde en vanlig svarv. Annars finns det speciella bromsskivesvarvar man monterar på hjulnavet eller svarvar skivan lös. Sen så blir knappast slitaget mera för du svarvar skivan. En skiva slits ju grovssagt varje gång du bromsar. Kolvet går ju längte ut när klossarna slits oxå.
Men byt klossar efter du svarvat skivor så får du en jämn anliggningsyta mot skivan.
av v70diesel06
Inte så petig o inte så kunnig.Men var noga med att göra ren annlägnnings ytan mot chucken,plus att vi hade väl tur att den verkade vara plan :)
Användarvisningsbild
av fxr-90
Har man en skapligt bra svarv och är noga med rengöring så funkar det..men det får inte slå på många hundradelar innan man känner av det i ratten...
Användarvisningsbild
av isak
hej
klart lönsamt svarva skivor, (finns ju skivor som är dyrare än volvos) trådskaparen hade väl tur med uppsättningen som lyckades grattis. har själv haft tillgång till en speciell svarv för skivor/trummor som svarvar bägge sidor samtidigt samt har steepmatning. görs anliggningsytorna ordentligt rena får man bra resultat. har använt den till mina bilar de sista 10 åren alltid blivit bra. har samtidigt reducerat ytterdiametern ca 3-4 mm för att få det nya belägget att skapa ett 0,5 mm skydd då det slits. rostangreppen börjar som bekant på skivans ytterdiam-.har fått en betydligt längre livslängd på framför allt bakskivor.
isak
av v70diesel06
Lyckades med mina skivor oxå ,men först efter andra försöket,tog lite för dåligt första gången.Men vad menar isak med steepmatning?

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]