Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bovs
Har en 855 T5-96 jag starta bilen men den dog efter 5sekunder ock provar igen men det är precis som den har tappat kompen ock startmotorn går fortare
Har kollat kammaxeln den man kan se ock den snurrar!! Den vill tändatill men inte mer ( puffar till )
Vad kan detta vara???

Mvh
janne
Användarvisningsbild
av andreas 80
den som söker han skall finna. :)

Såvida inte kamremmen har hoppat så kan det vara följande problem.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... on#p225745

Testa följande på din motor om du misstänker att kompressionen har försvunnit
(kopierat från *pettsons* beskrivning)

1:Lossa spridarkontakterna..
2: Full gas och kör lite på starten..
3: Demontera tändstiften och använd en oljekanna, klunka i två tre tag i varje tändstiftshål. OBS.. oljan ska ned i cylindrarna, det räknas inte att man lyckats att klunka ned olja i tändstiftsbrunnarna.
4: Återmontera tändstiften..
5: Ge full gas och mal igen med starten. Bilen kan tända till men bry dej inte om detta.
6: Bilen bör nu gå betydligt tyngre på starten, efter att ha malt ett tag så slutar du.
7: Återmontera spridarkontakterna.
8: Starta, bilen kan nu tända lite ojämt, håll bilen på gas så kommer den att tända som den ska. Bilen kommer även att ryka blått en del men det slutar snart.
9: När bilen går som tänkt så kör den nu med betydligt HÖGRE VARV än du brukar. Kör den några mil. Detta för att röra lite på kolvringarna så att sotet släpper.
10: Kör den sen som vanligt..
Användarvisningsbild
av bovs
Jag ska testa det men vågar man det om kammen har hoppat? Har inte ventilerna fått på fan då?
Jag har hört ett hjud i motorn vid remmen som låter som ett dovt vakum hjud eller vinande som inte är varvtalsreglerat

janne
Användarvisningsbild
av bovs
bovs skrev:Jag ska testa det men vågar man det om kammen har hoppat? Har inte ventilerna fått på fan då?
Jag har hört ett hjud i motorn vid remmen som låter som ett dovt vakum hjud eller vinande som inte är varvtalsreglerat

janne
Jag har testat som du sa men felet kvarstår!! den tänder till som den inte får soppa ock snurrar som man tagit ett stift??

Men tack för tippset!!!

janne

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]