Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sen bilen var ny haft problem med att lådan har varit ryckig. Den har slagit i och ur växlen när man har stått still med foten på bromsen. Vid 10 000 mila så kopplade Bilia ur den adaptiva funktion. Kanon grej. Det löste problemet. Den har gått jämt och fint i drygt 2000 mil.
Nu i kväll så slutade lådan att driva. jag körde i 90km/tim på motorväg. Motorn går men att få i en växel verkar kört. När man byter växel så rasslar det till lite. Den verkar gå tyst på neutralen. Så Jag bogserade den 3 km till Bilia.

Jag vet att många har haft strul med automatlådorna. men vad ... gör man när garantin har gått ut. Tips är välkomna. Är hela lådan död och på väg till automatlådshimlen? Är det någon som har varit med om liknande problem?
av Sid
Har du köpt bilen av Bilia? Har du den helförsäkrad hos Volvia?
Om du har det så kan ev Volvia gå in och hjälpa till med att betala en ny låda, inte allt givetvis men en del. Du ligger på den magiska 12 000 mils gränsen, jag vet folk som har fått hjälp, men det hänger nog mycket på vem man pratar med på Volvia också. Förövrigt vad det kan vara för fel, är inte jag alls rätt person till o svara på, så det överlåtar jag till andra.

Ny låda kostar runda slängar 30-40k.

Lycka till.
av Jaco
Jag tycker att du ska stå på dig i detta fall!!! Det är ju inte så att lådan har gett upp precis nu, den har ju, vad det låter på dig, krånglat sedan bilen var ny. Tror att du har goda chanser till upprättelse om du kommer med rätt argument och driver din sak till rätt instans.
av Zane_73
Håller med Jaco, har du dessutom några service papper där problemena med lådan står omnämt borde det gå lite lättare
mangan68 skrev:Vid 10 000 mila så kopplade Bilia ur den adaptiva funktion. Kanon grej. Det löste problemet. Den har gått jämt och fint i drygt 2000 mil.
Går den att slå av? Det vill jag också göra! Är det något som du känner att du saknar i lådan efter att du fått den funktionen avslagen?

Jag har min bil inne på service just nu (Bilia i Haninge). Orsaken är densamma, att lådan beter sig konstigt ibland, t.ex. lägger i friläge mellan växlingar ibland, dunkar i växlar osv... Dom ringde just och sa att dom vill byta olja i lådan för att den är svart, men de hade inte hittat några felkoder eller någonting. Frågade om dom inte kunde spola lådan på en gång men det sa dom att det var något man gjorde förr men inte gör längre. Strange..

Min bil har gått 9000 mil. Har väl några mil kvar då innan min också rasar. :(
Användarvisningsbild
av Mats
Man måste skilja på adaptiva funktion och neutral-kontroll.
Den adaptiva funktion gör ju att lådan "lär" sig ditt körsätt.
Det är ny mjukvara för att ta bort Neutral-kontroll som du bör be dom tanka i din bil.
Funktionen funkade inte särskilt bra så den försvann till modellår -02.
dali skrev:
maf skrev:Min bil har gått 9000 mil. Har väl några mil kvar då innan min också rasar. :(
Cirka 40.000 till om man ska tro Carman ... ;-)
Jo.. Eller 3000 mil om man ska tro mangan68 ;-)
av Sid
30-40.000 brukar byte ligga på i vanliga fall.
Användarvisningsbild
av CarMan
du säger att lådan har krångat hala tiden, sen beskriver du neutralkontrollen som symtom. deta är inte en krånglande låda.
eller har du inte berättat allt?

som sagt så har dom inte tagit bort adaptionen, för det går inte !
men det låter som dom tagit bort neutralkontrollen.

fans det nån olja i lådan nu när den sluta driva?

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]