- lör 11 apr 2009, 11:08
Det pyser om ac-en i kupen när man har på den .vad kan det vara för fel ? Någon som vet.
Moderator: Moderatorer
CarMan skrev:har du för lite gas i systemet (som ALLTID beror på en läcka) så pyser det när gasen paserar genom reglerventilenJag har också detta ljud. Det jag fick höra av en kyltekniker (han har inte undersökt min bil) var att om det är ett läckage och det är reglerventilen som låter ska kompressorn inte slå till när AC:n är på, vilket min gör. Kan kompressorn arbeta trots att det är ett läckage?
Psyko skrev:Jag har för mig att jag kört uppgradering CCM för detta problem.
Alltså uppgraderat ECC styrenheten med nu mjukvara.
quisten skrev:Men då skulle det pysa jämt och ständigt om det var en läcka.Fel.
Men det gör det inte.Har märkt att då cupen är riktigt varm så får jag detta pys ljudet
men det försvinner efter ett tag.
Ibland så pyser det inte alls men det blir svalt och gott endå.
Jag har ingen ny bil som ni utan en gammal 960 -95 med renoverad Acc för 6-7 år sedan.
Kallt som på nordpolen i kupen.
Oxo nyfiken vad pyset är för något.
Fred skrev:Jag har läst på andra ställen att det är helt normalt att en AC-anläggning förlorar några procent kylmedel per år och att det därför krävs påfyllning förr eller senare. Jag läste också att detta pysande beror på att kylmediet förgasas (det ska vara flytande) när nivån är lite för låg. Min AC har också detta ljud, det är som ett pysande/sugande ljud så jag tänkte kontakta en bra AC-firma och be dem kolla upp systemet.fel.
Min AC kyler också bättre på förarsidan än på passagerarsidan vilket en del påstår beror på att systemet prioriterar föraren om det är för lite kylmedium. Jag har fått spjällmotorerna kalibrerade vid senaste servicen så jag kan utesluta att de står fel.
Mvh
/Fred
Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]
Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]
Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]