Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvosson
Trots Volvostämpel i pannan så finns viss nyfikenhet på några andra bilmärken.

Vad har ni för erfarenheter av lillmercan C-klass, 4D Sedan 180, 200 eller 240 95-00 ?
av Lövet
Ansågs när den kom som en utmärkt bil. Ganska trötta i chassiet men ytterst bekväma och sköna att åka i. Utmärkt detaljkvalitet invändigt.

Har dock haft rejäla rostproblem, kolla noga!
180 och även 200 är ganska trötta men duger, går ganska snålt och som sagt bekväma. Ganska rostkänsliga tyvärr. De har väl inte riktigt samma fina kvalitetskänsla som föregångarna. Personligen skulle jag hellre tagit en välskött 190 2.3 el 2.6 av sista årskullen även om det är mkt äldre bil.
av flink
Har kört mycket både 190 och första C-klass...
C-klassen har mycket körgladare chassi och styrning än 190, men kvallitén tycker jag är likvärdig. Väldigt pålitlig och slitstark motor och tar man den minsta motorn så får man räkna med lite glapp i bakaxel när den kommer upp i 20' - 30' mil, drivaxlar om den är hårt körd.

Mycket bra val om man hittar en som är rostfri och kan hålla den i det skicket! :)
Förhållandevis soppasnål om du jämför med likvärdig bil från t.ex Volvo.
Tar du en med kompressor får du lite mer klipp i motorn, men annars är den väl lite slö och sävlig men väldigt bekväm.
Personligen gillar jag de lite hårdare sätena tillsammans med den mjuka fjädringen hos Mercedes. Motorn är välbeprövad och inget man behöver oroa sig för i första hand. En välskött motor går som ett urverk långt över 40' mil!

Sen finns det ju alltid slitna Mercor också... Tror inte dom rostar mycket mer än andra bilar. Dom är kanske inte bäst, men heller inte sämst vad gäller rost. Allt hänger på hur man sköter bilen. Men visst skall man alltid kolla upp skärmkanter, baklucka och andra mer känsliga ställen... gäller alla begagnatköp.
Hallojj!

Den här tråden har blivit aktuell igen då jag hjälper en person att hitta bil.
Fyll gärna på med åsikter och erfarenheter om Mercedes C-klassen 95-00.

Är 180 och 200 motorn bäst och mest ekonomisk ?
Är den lilla sexan i 240 en bra motor? ekonomisk?
Hur är det med den större sexan i 280? en bra motor?

Bilen ska ha automatlåda och brukas på normalkörning.
Volvosson skrev:Hallojj!

Den här tråden har blivit aktuell igen då jag hjälper en person att hitta bil.
Fyll gärna på med åsikter och erfarenheter om Mercedes C-klassen 95-00.

Är 180 och 200 motorn bäst och mest ekonomisk ?
Är den lilla sexan i 240 en bra motor? ekonomisk?
Hur är det med den större sexan i 280? en bra motor?

Bilen ska ha automatlåda och brukas på normalkörning.
Kolla noga efter rost!

De går tyst och är bekväma, speciellt sköna långfärdsbilar. 180 går ju snålast och slöast (långsammare än en 740) Sexorna är ju skönare motorer på alla sätt och drar inte mycket mer. Det finns ju också 220/230 med 150hk 16v och 230 kompressor med 193hk. I kombination med automat så känns en sexa mer "rätt" kanske, speciellt i en MB. Det blir så tyst och fin gång :). Alla de där har 5vxl automatare.

w202 C-klassen är ju tyngre än gamla E-klass w124 tex och min 300E drar nog jämt eller bättre än en C280. Jag tycker nog en välskött W124 från 94-96 känns som ett vettigt alternativ men då blir det nog lite mer pengar. De delar tom på vissa av motorerna. Rostskyddet än de gamla mercorna är inte bra men det är inte direkt ett fabrikationsfel som det var senare.

ägarrecensioner
http://www.carsurvey.org/reviews/mercedes-benz/c-class/

tester
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... nz/c-klass

siffror
http://www.mercefreaken.com/modellene/202/202.htm

Gå även in på http://www.mbsca.com/forum där hela Sveriges MB expertis är samlad :)
Tack Henke850 för dina tips, tankar och länkar om dessa MB :-)-)

Att hitta en rostfri Mercedes från åren 95-00 är inte lätt, det vet jag nu. De flesta
bilarna är rostiga, har varit rostiga, eller är "åtgärdade" med tveksamt resultat.

Dock finns vissa exemplar som är seriöst åtgärdade med utbytta plåtdelar och sen
omlackerade. Så finns förståss ett fåtal orörda bilar som har klarat åren utan rost
och åtgärder, men de är inte så vanliga. Så det gäller att välja de rätta exemplaren.

Efter en hel del letande så fick vi iaf tag i en riktigt fin och välvårdad C-klass-Merca.
Den har som många andra haft viss rost, men genomgått en mycket seriös åtgärd
med utbytta dörrar och begagelucka, och förståss, omlackering efter det.
Nått år sent kanske men bättre sent än aldrig .Det beror på vad man syftar med bra bil äger en mercedes w202 epa har bytt snart nästan allt visst den har gått 36 tusen mil men motorn har jag bara bytt termostaten då motorn kokade när ja stängde av kupé fläkten. I fjädring och sånt har jag bytt länkarmar alla 4 (alla 4 gick av när ja körde) förvånansvärt så var busungarna fräscha. Rek att kolla över den innan du köper en eller om du inte redan har köpt en :-)

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]