- lör 11 apr 2009, 18:52
Historia:
Fixade noll-ställningsknappen till trippen för ett par månader sen. Klassikern att plastskitet hade gett sig :evil:
Inte direkt efter detta, men efter ett par dar så började trippen OCH milmätaren strejka av och till. Sämre för var dag ...
För ett par dar sen la klockan av helt .
Hastighetsmätaren har funkat felfritt hela tiden.
Så idag rev jag loss mätarhuset för att fixa det hela.
Resultat:
Tog loss mätarhuset och plockade loss klockan och hastighetmätaren. Har en sån där med kretskort i form av ett löst plastfolie. Så jag hittade inte några lödpunkter runt kontakterna som jag hade hoppats på ... för att kolla dåliga lödpunkter, typiskt runt kontakt-socklarna. Lödningarna på den bortplockade hastighetsmätaren såg ok ut. Så vitt som man nu kan se.
Satte ihop det igen.
Klockan funkade igen :)
Trippen/milmätaren fortfarande stendöd :(
Hastighetsmätaren stendöd :twisted:
Tog loss skiten igen och rengjorde alla kontakter med sprit.
Plockade ihop det igen men samma resultat grrrrrrrrr.
Så summan av dagen blev att jag fixat klocka men sabbat hastighetsmätaren.
Felet borde väl ligga i själva hastighetsmätarmodulen då ? Eftersom hastighetsmätaren inte alls krånglat förut, medans trippen/milmätaren gått av och till. Borde inte vara givaren väl ?
Blir väl så illa tvungen nu att prova köpa ett nytt hus på skroten. Ska besiktiga snart. Trasig hastighetmätare går väl inte igenom ?
Fixade noll-ställningsknappen till trippen för ett par månader sen. Klassikern att plastskitet hade gett sig :evil:
Inte direkt efter detta, men efter ett par dar så började trippen OCH milmätaren strejka av och till. Sämre för var dag ...
För ett par dar sen la klockan av helt .
Hastighetsmätaren har funkat felfritt hela tiden.
Så idag rev jag loss mätarhuset för att fixa det hela.
Resultat:
Tog loss mätarhuset och plockade loss klockan och hastighetmätaren. Har en sån där med kretskort i form av ett löst plastfolie. Så jag hittade inte några lödpunkter runt kontakterna som jag hade hoppats på ... för att kolla dåliga lödpunkter, typiskt runt kontakt-socklarna. Lödningarna på den bortplockade hastighetsmätaren såg ok ut. Så vitt som man nu kan se.
Satte ihop det igen.
Klockan funkade igen :)
Trippen/milmätaren fortfarande stendöd :(
Hastighetsmätaren stendöd :twisted:
Tog loss skiten igen och rengjorde alla kontakter med sprit.
Plockade ihop det igen men samma resultat grrrrrrrrr.
Så summan av dagen blev att jag fixat klocka men sabbat hastighetsmätaren.
Felet borde väl ligga i själva hastighetsmätarmodulen då ? Eftersom hastighetsmätaren inte alls krånglat förut, medans trippen/milmätaren gått av och till. Borde inte vara givaren väl ?
Blir väl så illa tvungen nu att prova köpa ett nytt hus på skroten. Ska besiktiga snart. Trasig hastighetmätare går väl inte igenom ?
745 -88 Aut B230F, 740a
855 -95 Turbo Automat
855 -95 Turbo Automat
- By 20FJan