Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bekymmer med att när jag växlar upp till 3:an så "skrapar" det varje gång i växellådan.
Detta "fenomen" dök upp efter att min dotter har börjat övningsköra och hon har svårt med
att växla. Vet inte om det är orsaken till att trean är svår att få in. Har dubbeltrampat på kopplingen
men det hjälper inte. Bilen har gått 27 000 mil c:a. Börjar växlellådan ta slut? Vad kan man göra
förutom se till att dottern plågar bilskolans bil istället för vår gamla trötta.
av *pettson*
man kan lära dottern hur man sitter i bilen så att man NÅR att trampa ur ordentligt? Sen kan man även naturligtvis fysiskt se till att hon sitter ordentligt. Det finns egentligen inget hon kan skada lådan med om ni nu inte tillåter att man sparkar i växeln och riktigt tvångshåller den med knäet? Trean är inte den som brukar ta slut först heller. Men visst 27000 mil lär inte gått förbi helt obemärkt i växellådan. Ev är det ett lådbyte som är modellen för dej men då av rent åldersslitage.
Kontrollera om det är fler växlar som bråkar. Menar om dom t.ex kärvar eller liknande.
Tackar för svaren. Kopplingen tar varken för högt eller för lågt. Det låter på svaret som jag fick Pettsson att dottern är oskyldig och det är bra. Är det oljan i motorn eller växellådan som ska bytas?
av *pettson*
macaw64 skrev:Glömde tillägga att alla andra växlar går lätt in. Det är bara 3:an som kärvar. Man får hitta ett "läge" då skrapar det inte när man lägger in 3:ans växel.
om du kan hitta ett *läge* där växeln går in felfritt så lär ju nuvarande läge vara fel läge så att säga.
Leta efter glapp i ditt spakställ eller där vajrarna ansluter på lådans armar.
macaw64 skrev:Glömde tillägga att alla andra växlar går lätt in. Det är bara 3:an som kärvar. Man får hitta ett "läge" då skrapar det inte när man lägger in 3:ans växel.
Läge - innebär det ett varvtal på motorn eller ett läge på växelspaken ?
om du står stilla - motorn avstängd - är det fortfarande problem att få i 3:an ?

/emwtur
Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]