Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Men det här med gps fart.. Asså jag har hört båda versionerna, att den skulle stämma EXAKT. eller att den inte stämmer alls..

För det skiljer sig en hel del har man märkt och det är ju alltid som man kör långsammare på gps:en än vad men gör på mätaren..

Pettson, du tror att gps farten är den exakta?

/Turbo+
av Lövet
Turbo+ skrev:Men det här med gps fart.. Asså jag har hört båda versionerna, att den skulle stämma EXAKT. eller att den inte stämmer alls..

För det skiljer sig en hel del har man märkt och det är ju alltid som man kör långsammare på gps:en än vad men gör på mätaren..

Pettson, du tror att gps farten är den exakta?

/Turbo+
Att GPS visar mindre än självklart eftersom varenda bil i världen har (mer eller mindre) glädjemätare. En hastighetsmätare får aldrig visa för lite och därför kalibreras de för att visa lite för mycket av fabrikanterna. En GPS är bland det mest exakta mätinstrument vi har tillgängligt i nuläget.
Användarvisningsbild
av eccy243
Ja, det håller jag med om. Men GPSen har ju en svag punkt. Den mäter inte hastigheten i höjdled. Alltså, om du åker i en brant backe så kommer den att visa för låg hastighet. Men detta är en ganska marginell skillnad. Fullt märkbar, men marginell.
Användarvisningsbild
av Tomas88
eccy. På min GPS kan jag se höjd över havet. Skulle det inte då kunna vara så att det funkar lika bra i en backe då? Bara en tanke.
Användarvisningsbild
av eccy243
Jo, det är riktigt att den visar det. Men den tar inte med den hastigheten i beräkningen när den ska presentera hastigheten över land. Det blir för invecklat, och den hastigheten har så liten betydelse för markbunden trafik. För flyget är det annat, men dom har andra grejer. Dessutom är noggrangeten i höjdled så dålig att det är svårt att fastställa någon hastighet.
av Lövet
För toppfartstester är ju plan mark normalt att föredra, så jag tror GPSen är ett ganska bra sätt att mäta ändå :wink:
av *pettson*
Det finns bara ETT sätt att få exakta hastigheten och det är som andra sagt.. Ta ut en känd sträcka (längden).. ta tiden över sträckan. Där har du exakta snittet eftersom tid över sträcka inte går att lura sej på.
Gps är betydligt exaktare än en vanlig hastighetsmätare naturligtvis men inte helt exakt ändå då den ändå har felmarginaler beroende på skuggor, topografi osv..
av mackeman
285 km/h i en audi s4

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]