PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anwik
Jag satt och editerade lite på Wikipedia om Volvo 140. Där står det att eluppvärmd förarstol kom 1970 och det måste vara fel. Jag har en -71 DL och den har inte någon stolsvärme. På Saab 99 kom det -72 och jag tror dom var först. När hakade Volvo på? Fanns det på -73or?
av Amarace
Är ju annat som är fel på den sidan, bland annat:

Presenterades 1966, inte 1967

142 kom faktiskt 1967 (dock bara 1500 ex)

Årsmodell 72, det blev inte rullbälten standard på alla, Basmodellen hade det inte, och H4 kom endast på GL, kom inte som standard på alla förrän 1974.

Tycker det är synd när det finns småfel lite här och där, det späder ju på ryktet om att Wikipedia inte är särskilt tillförlitliga, om den som editerar istället noga kollar upp vad som gäller skulle det ju bli bättre istället för att skriva gissningar.
av anwik
Uppgiften i Wikipedia om introduktion 1967 är ett skrivfel, går man in på året 1966 så står det rätt. Jag duger dock inte till att få tag i den delen av artikeln och ändra.
Det är nog jag som är skyldig till uppgiften om rullbälten och H4 från årsskiftet 71-72, man inser problemet med att inte ha någon säker källa. Min farbror köpte en flong ny 72a DL och min minnesbild säger att den hade rullbälten och H4.

Sen är ju frågan hur nördig information det ska vara?
-67:orna hade en del udda grejer:
Tanklock med mekanisk öppning innifrån bagaget
Avgasröret mynnade ut bakom bakjulet, alla byggdes dock om, vill minnas att även -68orna hade problem med avgassystemet.
-71 till -74 indikeras motortyp på skärmemblemen
A-motorn har hela tiden svart bottenfärg
-71 har B-motorn siffrorna 105 på blå botten, 105 hk alltså
-72 står det 110
-73 till -74 görs emblemet om till en liten sköld, röd sköld betyder B-motor.
Det enda jag med lite besvär skulle kunna belägga är tanklocksinfon.
Resten är eget minne, och det kan man ju knappast kalla "säker källa".
Användarvisningsbild
av camaro69
anwik skrev:En annan fråga: Finns det -74ors GL?
Ja, det tillverkades GL 1974. Har för mig att ändrade insprutningssystem på 74:orna.
Sen kom ju den underbara "ljugarbänken" fram.

Det finns väl knappt några 74:or kvar, för rosten åt väl upp alla. Rostskydd och plåten var ju tämligen urusel från 1974 och några år framåt.
av Amarace
anwik skrev:Uppgiften i Wikipedia om introduktion 1967 är ett skrivfel, går man in på året 1966 så står det rätt. Jag duger dock inte till att få tag i den delen av artikeln och ändra.
Det är nog jag som är skyldig till uppgiften om rullbälten och H4 från årsskiftet 71-72, man inser problemet med att inte ha någon säker källa. Min farbror köpte en flong ny 72a DL och min minnesbild säger att den hade rullbälten och H4.

Avgasröret mynnade ut bakom bakjulet, alla byggdes dock om, vill minnas att även -68orna hade problem med avgassystemet.
-72 står det 110
Nja du har ju en lite fel där också.

Nåt tanklock som öppnas inifrån fanns inte, förutom kanske på nån prototyp.
Likaså Avgasröret, mynnar ut bakåt
Motortyp har ju i princip alltid indikerats på Emblemen, 70 o äldre var det ju mest Sport som hade större motor och då var det ett S på emblemet.
71-72 fanns inte B20B, då var det B20D

Säker källa är ju Volvos egna litteratur, instruktionsböcker, verkstadshandböcker o.s.v. Det jag skrev nu om 67:an syns tydligt i instruktionsboken (tryckt Augusti 1966)

Annars är ju utmärkande för 67:an t.ex Askkoppen, ytterhandtagen (räfflad kromad knopp först, senare slät kromad knopp)

Och rullbälten på 72:an kom på DL och GL, och H4 endast på GL (och bältesvarningslampan från 1 Januari 1972)

GL 74 är en bra Modell vad gäller motorn, då kom K-jet istället för den elektroniska D-jet :)

Det jag menade är inte att man behöver bli "nördig" vad gäller informationen på Wikipedia, men att den information som väl skrivs måste vara rätt.

Jag har gjort en hemsida med rätt så detaljerad info om 140-serien, dock är den inte utlagd (gjorde den för över 6 år sedan men har aldrig lagt ut den), får se om jag kanske lägger ut den nån dag tillsammans med mina i övrigt uppdaterade Volvosidor
av Pehr
Amarace skrev:
anwik skrev:Uppgiften i Wikipedia om introduktion 1967 är ett skrivfel, går man in på året 1966 så står det rätt. Jag duger dock inte till att få tag i den delen av artikeln och ändra.

-72 står det 110
Nja du har ju en lite fel där också.

Nåt tanklock som öppnas inifrån fanns inte, förutom kanske på nån prototyp.
Likaså Avgasröret, mynnar ut bakåt
Motortyp har ju i princip alltid indikerats på Emblemen, 70 o äldre var det ju mest Sport som hade större motor och då var det ett S på emblemet.
71-72 fanns inte B20B, då var det B20D

Säker källa är ju Volvos egna litteratur, instruktionsböcker, verkstadshandböcker o.s.v. Det jag skrev nu om 67:an syns tydligt i instruktionsboken (tryckt Augusti 1966)

Annars är ju utmärkande för 67:an t.ex Askkoppen, ytterhandtagen (räfflad kromad knopp först, senare slät kromad knopp)

Och rullbälten på 72:an kom på DL och GL, och H4 endast på GL (och bältesvarningslampan från 1 Januari 1972)

GL 74 är en bra Modell vad gäller motorn, då kom K-jet istället för den elektroniska D-jet :)

Det jag menade är inte att man behöver bli "nördig" vad gäller informationen på Wikipedia, men att den information som väl skrivs måste vara rätt.

Jag har gjort en hemsida med rätt så detaljerad info om 140-serien, dock är den inte utlagd (gjorde den för över 6 år sedan men har aldrig lagt ut den), får se om jag kanske lägger ut den nån dag tillsammans med mina i övrigt uppdaterade Volvosidor
Det var en hel del som var speciellt på 67:orna. Avgassystemet var - som anwik skriver - tänkt att mynna alldeles bakom vänster bakhjul. Jag vet dock inte hur många bilar som hann byggas med den dragningen av avgassystemet. På tidiga bilar fanns det en spärr för tanklocket som man kom åt inifrån bagageutrymmet. Jag vet inte om det enbart var ett tillbehör och/eller hur länge den spärren fanns kvar. Förutom det som Amrace skriver så var fönstervevarna annorlunda utformade och signalhornsringen och torkararmarna var kromade. Möjligen var det en speciell innerbackspegel -67 (osäker där). 67:orna hade även två separata bromväskebehållare (vet inte hur länge det hängde kvar). Det finns massor som jag har glömt.
OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]

Jo, säkert. Det är när man jäm[…]

Idag har vi loggat OBD-data under körning p&a[…]

Hej! Har en v50 2005 bensin 5-cylindrig motorkod:[…]