NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TompaLee
Idag skulle vi iväg och fjärrlåset funkade som det ska vara. Låsta fast barnen och vred om nyklen och det var helt dött. Fixade startkablar och fick igång bilen men hade två felmeddelande i displayen. Det första var "larm fel service erfodras" och det andra var något med "startspärr". Jag stängde av bilen gick ut och låste, låste upp och bilen startar utan några felmeddelande. Vågar man lita på bilen igen? Någon som kan hjälpa mig vad det kan vara eller kan det vara något som bara händer????

Tacksam för svar!

//TompaLee
av Psyko
Antingen är det följdfel till att ditt batteri i bilen är dåligt eller
så kan du ha problem med tändningslåset. Gissningar från min sida men
stämmer med dina symptom
av TompaLee
Psyko skrev:Antingen är det följdfel till att ditt batteri i bilen är dåligt eller
stämmer med dina symptom

batteriet byttes vid service för ca två veckor sedan samt att tändningslåset är bytt på garatin för ca 2 år sedan.
av flink
TompaLee skrev:
Psyko skrev:Antingen är det följdfel till att ditt batteri i bilen är dåligt eller
stämmer med dina symptom

batteriet byttes vid service för ca två veckor sedan samt att tändningslåset är bytt på garatin för ca 2 år sedan.

Att batteriet i nyckeln nyligen är bytt betyder inte att man helt kan utesluta det.. Var batteriet nytillverkat eller legat på hyllan länge? Kanske är produktionsfel? Vem vet... prova byta igen om du vill vara riktigt säker, kolla även datumet på förpackningen att det inte har gått ut.

Fortsätter problemet så kan det lik väl vara tändningslåset / imobilizern igen som strular.

I bästa fall kanske det bara var en engångsföreteelse...
av Runne
Jag hade samma problem på julafton -08 (av alla dagar på året) med min V50 T5 -05.
Alla lampor lyste men inget brum, brum. Inte ens startmortorn gick.
Inga felmeddelanden i displayen heller, så jag fick ställa bilen och återkomma dagen efter.
Tydligen är det startspärren som kan tjura ihop, vilken avhjälps med att sätta i och tar ur nyckeln ca 10 ggr. Funkat perfekt sen dess.

//R
av Psyko
Runne skrev:Jag hade samma problem på julafton -08 (av alla dagar på året) med min V50 T5 -05.
Alla lampor lyste men inget brum, brum. Inte ens startmortorn gick.
Inga felmeddelanden i displayen heller, så jag fick ställa bilen och återkomma dagen efter.
Tydligen är det startspärren som kan tjura ihop, vilken avhjälps med att sätta i och tar ur nyckeln ca 10 ggr. Funkat perfekt sen dess.

//R
Då är det tändningslåset som behöver bytas
Användarvisningsbild
av Eriksson85
Har samma problem med min V50 2.0D -06 nu. Allt började efter att bilen hade varit inne på service, bla. bytt batteri i nyckeln.

Jag satt och drog i och ur nyckeln vred om till startlägen, men det hördes enbart en klick. Satt så i ca. 10min. Till slut så tog jag ut nyckeln i nyckeln :roll: och med den tröck jag ner damluckan för nyckelhålet åh drog på ett bra blås.
Åh vips så starta den, men felet återkommer, och varje gång den inte startar upprepar jag blåset.
Jag har inte tillgång till tryckluft, men det kanske blir bättre med det.

Kan det vara så att det samlas damm på sensorerna i tändningslåset, så den går sönder ?
av Chrille11
dali skrev:Batteriet i nyckeln?
Bilen ska väl gå att starta med dåligt nyckelbatteri?
Startspärren läser väl bara av ett chip i nyckeln...eller har jag fel?
Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]