Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Bytte till sommardäck igår o såg att bromsarna inte var i bästa skicket!
Köpte nya bromsok bak plus rör bak ända fram till Y-förgreningen framför vänster bakhjul.

Bromsbackar, belägg fram o bak och nya bromsok bak med rör, var inte den billigaste notan från Bilia! =)

Nu till frågan, hur får jag loss dom gamla rören??? Dom sitter som berget!
Och hur mycket vågar jag spänna bromsbackarna genom justerskruven under skivan istället för skruven inne i bilen?
av Andy1983
Vi fick kapa av mina bromsrör fram, dom går inte att skruva av och vi drog ändå för allt vi hade. Dom går att kapa av utan att skada för mycket (fram gick iaf), men var försiktig. Du ska lossa skruven inne i bilen lite, sen snurrar du på hjulen, när det hugger så släpper du 1-3 hack igen på båda sidorna, justera sedan skruven där inne för bästa resultat. Får jag bara fråga en sak, varför köpte du inte dessa saker på Biltema? Notan hade blivit mer komfortabel där
av PDK
Dessa delar sitter som berget, men tänkte värma med gasol innan jag går på med ringnycklarna igen.
Mina ok bak var helt kaputt (fick inte ut cylindrarna alls när jag försökte trycka ut dom!) , bromsbackarna helt kass, limmet hade släppt på två st.

Lika bra o köra med originaldelar. Känns tryggast så. Vet att pirat funkar också, men har råkat ut för några missöden innan, o det var med oljefilter till min Audi som jag hade innan. Dom exploderade!
Köpte original därefter o hände inget. =)
av Volvosson
Detaljer i bromssystemet kärvar ofta fast. Vid demontering av en viss detalj
blir det ofta att en annan detalj i närheten tar skada och också måste bytas.

Vid byte av bromsok blir det ofta omöjligt att få bort bromsrör utan skador.
Så det är bra att köpa de närmaste bromsrören också precis som du gjorde.
av Andy1983
Tänk bara på att bromsvätska är väldigt brandfarligt och går INTE att släcka med vatten, om du nu ska värma. Vad är original och vad är kopia, Biltema har ingen egen tillverkning av bromsdetaljer, inte heller Volvo, men jag förstår ditt tänk där kring filtret, riktigt tråkigt och max otur
av PDK
Jo jag tänkte att det är lika bra det.

Tänkte spruta 5-56 några gånger här innan jag går på det igen, eller något annat som rekommenderas?
av PDK
Andy1983 skrev:Tänk bara på att bromsvätska är väldigt brandfarligt och går INTE att släcka med vatten, om du nu ska värma. Vad är original och vad är kopia, Biltema har ingen egen tillverkning av bromsdetaljer, inte heller Volvo, men jag förstår ditt tänk där kring filtret, riktigt tråkigt och max otur
Jo tack, det var max otur! Så som motorrummet såg ut efter det! Omöjligt att få det rent, o sen samlades all damm!
av PDK
erbe skrev:klipp utav bromröret å använd en 6kant´s hylsa,mycke lättare å demontera då du ändå ska byta röret... :wink:
Där sa du nåt!! =) hehehe... right on! :-)-)
Användarvisningsbild
av camaro69
Värma med gasol och svetsen fungerar perfekt.
Det bästa är dock en induktionsvämare, men det brukar inte ingå i hemmameckens prylsamling.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]