Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jä*la skitbil... :evil:

Nej... :wink: så illa är det inte!

Har reagerat lite smått på ena dörrhögtalaren i V70´n att den låter lite skorrig! Min första tanke var dålig inspelning alt. taskig radiomottagning.
Men idag när det kom en låt med lite bas så balanserade jag ljudet fram-bak-höger-vänster och kom fram till att högtalaren i vänster bakdörr bara skorrar, d.v.s. den är sprängd!

Nu undrar jag om någon här vet om högtalarna ingår i nybilsgarantin på bilen! Med tanke på att jag inte kan eller vill spela särskilt högt i bilen p.g.a. att jag vill kunna njuta av resan samt att jag ofta har ett spädbarn med mig som inte tål hög ljudvolym, så måste detta vara ett fabrikationsfel på högtalaren...
Användarvisningsbild
av Bosa
Jocke S. skrev:Jä*la skitbil... :evil:

Nej... :wink: så illa är det inte!

Har reagerat lite smått på ena dörrhögtalaren i V70´n att den låter lite skorrig! Min första tanke var dålig inspelning alt. taskig radiomottagning.
Men idag när det kom en låt med lite bas så balanserade jag ljudet fram-bak-höger-vänster och kom fram till att högtalaren i vänster bakdörr bara skorrar, d.v.s. den är sprängd!

Nu undrar jag om någon här vet om högtalarna ingår i nybilsgarantin på bilen! Med tanke på att jag inte kan eller vill spela särskilt högt i bilen p.g.a. att jag vill kunna njuta av resan samt att jag ofta har ett spädbarn med mig som inte tål hög ljudvolym, så måste detta vara ett fabrikationsfel på högtalaren...
Kan bli svårt, en högtalare "sprängs" ju inte bara sådär i normala fall. Är väl bara att testa med reklamation. Normalt sett när en högtalare "sprängs"(oftast så går talspolen) så har man spelat för högt med för mycket effekt eller med för lite effekt. Men givetvis kan det vara ett materialfel från början, känns som om det beror på vilket humör mekanikern är på.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
känns som om det beror på vilket humör mekanikern är på.
Så även att högtalaren var deffekt när bilen levererades, så är det mekanikern som bestämmer dess öde!? :???:

Detta skulle kunna betyda att jag får mig själv att skylla som inte valde ett annat bilmärke... :roll:
Användarvisningsbild
av frilins
Det är ju inte säkert att den sprängts p.g.a. för hög volym, har själv upplevt en högtalare som "tappade" magneten!?? :shock:
Den gick att limma tillbaka och fungerar nu perfekt...

Vad jag menar är att det kan vara ett helt annat fel som gör att den inte spelar som den ska, klart du ska reklamera den och försöka få en ny!

I värsta fall så kan du alltid köpa en på skroten för en relativt låg kostnad.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bilen är en knapp månad gammal...
Användarvisningsbild
av frilins
Jocke S. skrev:Bilen är en knapp månad gammal...
Vad är problemet då, åk in och reklamera!
av petgus
Hade ett liknande fel, fast främre högtalaren.
Det visade sig att en nit, som håller högtalaren i dörren, var för dåligt isatt. Volvo borrade bort den gamla och satte dit en ny, tydligen en stålnit mao. svår att borra bort.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Reagerade i morse på att den "defekta" högtalaren lät som den skulle!? Verkar som om felet inte är konstant. Kan ju faktiskt vara ett värmerelaterat fel, såsom ex. en kallödning i steget etc.
Har bara kört småsträckor idag, så att varken bil eller stereo hunnit bli varma...
av Knasen
Åk till verkstaden för att undersöka felet, be dom kolla i kontaktstycket i b-stolpen till dörren, där kan boven i dramat finnas.
av BG
frilins skrev:
Jocke S. skrev:Bilen är en knapp månad gammal...
Vad är problemet då, åk in och reklamera!
Säger det samma. In till verkstaden. Minsta lilla fel och de byter till en ny på studs. Är i alla fall min erfarenhet.

/BG

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.