Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Knalle B
Högtalaren i förardörren har dött......
Skall man hålla sig till orginal eller ?? tips !
Måste man bort med hela dörrsidan för att byta högtalare ?
För övrigt std 805:a, inga slutsteg osv ....
av thunder and lightning
bytet är enkelt! bara peta väck plastgallret och skruva loss högtalaren! dörrsidan kan sitta kvar!

kolla på den gamla högtalaren om den är rostig på ovansidan, när jag hade min s40 -00 så va den stendöd och jag tog loss den och jo då, den va rostig! är tydligen relativt vanligt på dessa bilar att plastskyddet i dörren flyttar på sig så allt regnvatten rinner ner på högtalaren! :shock:
Hej. Är i samma sits. Högtalaren i vänster framdörr har lagt av. Har lossat och kollat så att det inte bara var glapp i kontakten. Men så var tydligen inte fallet.

Mina tankar går såhär. Kanske bättre att byta båda dörrhögtalarna fram och köpa nåt lite bättre än att köpa en annan orginalhögtalare.
Helst skulle det vara nåt som passar direkt (eller ja nästan i alla fall. Kopplingen till högtalaren räknar jag med att behöva byta).
Frågan är lite nu. Går det att få särskilt mycket bättre ljud med orginalstereo, kablar osv. Så att man inte köper grymma högtalare som man ändå inte lyckas få ut sin maximala prestanda från.

Har ni någon bra rekommendation på ett par passande högtalare för mig.
Har fått tips om att MDS skulle vara bra. .. Biltema har ju ganska billiga annars ??:-/
Kan tillägga att jag inte är så bra insatt i ljudsystem. Så ni vet det. :wink:
Min bil är en Volvo S40 fas2 med HU-605 stereo.
Tomas88 skrev:Vad kan man räkna med att ett sånt går på då?
Är det lönt om man bara har orginalstereo?
Beror helt på kvalitet.

Vet iofs inte hur orginalstereon på dom bilarna har något slutsteg eller liknande före högtalarna fram.
Men iofs så är väll bara det bättre isf..

Finns väll skapligt bra framsystem i 1000-1500kr klassen.

Sen om du verkligen vill vara värst så måste du nog endå byta till värre slutsteg för framsystemet. Då går det på ytterligare någon tusenlapp.

Men det finns dugliga "budget" framsystem. Med delningsfilter,diskanter och coaxialer. och det finns sådana för under 1000lappen.
Fast priset beror ju helt på vilken dimension på coaxialen du vill ha.. lättast är väll att ta samma dimension som orginalhögtalaren är på.
Coaxialen? Så här ser kontakten på min högtalare ut.
Bild

Fast jag hade nog ändå inte tänkt montera massa extra.
Kommer troligtvis bara köpa ett par högtalare.
Frågan är kanske mer: Ska man köpa billiga på Biltema eller är det värt att satsa på lite dyrare eller skall man bara byta ut den trasiga mot en annan orginal från skroten eller nåt.
Jag tror faktiskt det kan vara värt att satsa på en biltema, i alla fall i varuhuset spelar det på rätt bra när man provar lite.. :P
Tomas88 skrev:Coaxialen? Så här ser kontakten på min högtalare ut.
Bild

Fast jag hade nog ändå inte tänkt montera massa extra.
Kommer troligtvis bara köpa ett par högtalare.
Frågan är kanske mer: Ska man köpa billiga på Biltema eller är det värt att satsa på lite dyrare eller skall man bara byta ut den trasiga mot en annan orginal från skroten eller nåt.
precis som volvos kontakter då... en pol + och en pol - .
finns nog adaptrar att köpa om du vill koppla in värre grejer.

Coaxialen, Mid:en, eller vad man vill kalla den :wink:

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]