Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Postat ungefär samma inlägg på bilvårdsforum.nu , men tyckte det passade även här...

Nu var Ultima Paint Guard + testat !

Hade en bil som jag polerat hos mig här idag, den har fått vanligt vax (Smartabs Platinum) ett par gånger sedan förra sommaren, dock utan ordentlig rengörning eller polering imellan.

En titangrå Volvo V70N som skötts om hyggligt av ägaren, dock fanns det ett par tvättrepor sedan sist.
Började med kallavfettning och alkalie följt av högtryck. Sedan Allbrite Cherryfoam schampoo lagt med högtryck och följande svampning. Efter tork med Sonus torkduk så sågs bilen över.
Det fanns ett par små områden med fina repor, vilka jag körde bort med Menzernas Final Finish (polish) och Biltemamaskinen, det var ytterst lite så det tog nog bara 30 minuter totalt. Eftersom bilen haft bra med vaxsskydd och var snyggt polerad i höstas körde jag på Ultima lackskydd utan att använda cleanern, jag ville bara se glansen..
Och blankt blev det.. kanske inte så vansinnigt mycket bättre än vaxet jag brukar använda, men det tog ju ingen tid att applicera.. Jag gjorde nog hela bilen inklusive dörröppningar på mindre än en kvart !
Såhär ett par timmar efteråt så ser den riktigt bra ut, håller det bara hyggligt så kommer Ultima att ersätta vax på de bilar som inte får riktigt lackskydd. Tyvärr tror jag inte hållbarheten är jämförbar med t.ex FireGlaze, men kanske väl så bra som ett bra vax, men framtiden får utvisa.

Kort sagt, ni som kör vanligt vax a'la Sonax, wax-it-wet eller liknande...släng detta i bingen och köp ett set Ultima i stället ! Priset är rätt högt men medlen är väldigt dryga så det går nog på ett ut. Om det kan konkurrera med t.ex Fireglaze i hållbarhet så är det en sensation, men det är en tvåstegsprocess iom att det skall köras en cleaner innan och FireGlaze innehåller milt polermedel så det sparar tid eftersom det körs i ett svep. Fast man lägger ju på Ultimaskyddet för hand och slipper använda maskin... hmm..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har funderat lite på både fireglaze och ultima tills det blir dags att putsa nästa gång framemot sommaren. Tycker det verkar gå att få vettigt pris på Ultima lackskydd och cleaner.
Användarvisningsbild
av Funk
Fördelen med FireGlaze är ju att det innehåller polermedel, och håller ganska bra. Kanske du ser min silvermetallic S60 i Jönköping med dekaler i bakrutan för både jagrullar.se och Tjolöholms bilshow, då ser du hur Fireglaze ser ut efter 7 månader, och jag tror det imponerar.

/Thomas

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]