Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick ombesiktning på bakre bromsskivor: de "tog" bara på insidan, utsidan är rostiga o ser inte ut o ha fått något tryck av bromsklossarna alls? Hur lösa det förutom att byta skivor? smörja bromsbackar eller något annat jag kan göra?

mvh
Dave
Senast redigerad av 1 dave, redigerad totalt 0 gånger.
Hm ok då gör jag det. Var på Volvo o de ville byta klossar o bromsskiva till en kostnad av 3900.... låter som ditt tips är liiite billigare. :)

Dave
Hej, nu har du inte skrivit vilken bil det gäller eller hur långt den gått, men förmodligen har några bromskolvar i oket fastnat.

Du behöver nog inte byta skivor.

Det du förmodligen behöver göra är att "motionera" bromskolvarna. Det finns säkert skrivet kilometervis om detta, men förenklat handlar det om att ta ut ett bromsbelägg i taget och lägga in ett tunnare "belägg" så du inte trycker ut hela kolven.

Därefter tryck ut kolven genom att trycka på bromspedalen. Tryck sedan in kolven igen med tex ett bräckjärn.

Gör om denna procedur några gånger, gå sedan över till nästa kolv. Byt gärna bromsolja samtidigt.
Kolla hur mycket rost det är på skivorna. Har det blivit en liten förhöjning på kanterna måste du byta skivor och belägg. Annars monterar du bort oket. Tar bort klossarna. Går på med en stålborste på insidan av oket på de ställen där beläggen glider mot oket. Se till att ha på bromsrengöring också. En del förespråkar kopparpasta på glidytorna men lägg då inte på för mycket bara för kopparpastan drar också åt sig skit.

När du sedan kör bromsa hårt och ofta så att bromsarna motioneras. Jag brukar alltid när jag kan och kör bromsa ganska hårt ifrån 100 ner till 40-50 så sliter slipar du belägg och skiva.

Lycka till!
Aha! Ok, ska testa alla era förslag. Sen klart är det för slitet så får jag byta allt. Trots allt bromsar vi pratar om. Tack för alla era förslag och ideer, uppskattar verkligen att ni tog er tid!

Dave
det vanligaste är att själva klssen rostar fast lite, i komination med att man frå grvrost på skivan.

åtgärdas genom att byta skivor & klosar
Du har nog rätt Carman, tog av höger bak snabbt idag innan jobbet och tittade lite. Mkt ytrost och utsidan på skivan var rejält rostig, kände med fingret över det o det kändes som rätt djup rost. Ska i helgen ta loss oket, klossarna o skivan för att se vad som kan göras med bromsolja o en järnborste. Ihop med det och ut o bromsa, går inte det efter ett par försök beställer jag nya delar och byter allt. Verkar även ha kärvande parkeringsbroms som inte vill släppa taget då man väl dragit den (vilket vääldigt sällan görs). Ska se hur ytorna ser ut på de bromsbackarna och hur fjädrarna mår. Annars beställer jag nytt där med då jag ändå ska ta av allt. Hade även en stötdämpare som ska bytas vänster bak så jag får ta det samtidigt då.

Dave
Angående parkeringsbromsen på V70 så är lösa handbromsbelägg ett kardinalfel. De kan i värsta fall åka runt i trumman och låsa hjulet eller slå av klacken i spindeln. Av mina 4 backhalvor var ett belägg helt löst och två på väg att lossna (V70-03, 14000mil). I det här fallet torde orginaldelar inte rekomenderas, någon annan tillverkare borde få chansen att visa hur man fäster belägg..

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]