Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Felix
Har en V70-98, idag när jag låste bilen så gick larmet efter någon någon minut, jag stängde larmet och låste igen, efter någon minut händer samma sak igen. Jag startade då bilen och kollade att alla dörrar var stängda samt öppnade motorhuven och stängde den igen, den hade nyligen varit öppen. Efter detta har det inte hänt igen, kan larmet gå efter några minuter om t ex huven inte är ordentligt stängd, någon som vet??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om huven inte är riktigt stängd och kontakten i huvlåset ligger precis på gränsen behövs det ju bara en liten vindpust för att det ska larma...
Men något som är väldigt vanligt på V70 är att glastråden i bakrutan ärgar av.
av Felix
Jaha, tack för det. Men om det är tråden i bakrutan vad gör man åt det och är det en dyr historia??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tråden går att laga med ledande lack, finns som repsats för elbakruta t.ex volvos 1161411. Ta bort den övre panelen runt bakrutan. (bara att dra, börja i överkant. Tråden innanför det svarta längst upp på rutan. Den brukar vara av där den gör en sväng runt spolarmunstycket.

Det är svårt att se om den är av, så använd en ohmmeter. Eftersom tråden inte syns går det att kladda på rejält med ledande lack, Volvo tycker att man ska byta ruta om skadan är större än en mm men jag har fixat större gap än så.
Lägg tre lager över skadan, sen brukar jag måla hela tråden en gång, om inte annat så skyddar det ju lite...
Om man kladdar och det syns på insidan kan man gömma det med svart tuschpenna. :wink:

Nej! Felet är kvar så problemet ligger […]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]