Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
fxr-90 skrev:är den gamla trasig så måste drivknuten bort och rengöras ordentligt...Då ser inte jag nå´n anledning att använda en "töjbar"
Nej så långt e ja med. Men båda mina damasker e hela. Bara torrsprickor i dom ånsålänge..
Användarvisningsbild
av fxr-90
Har du kommit så långt för att montera en töjbar så är det bara en SGA och två extra händer som behövs för att montera en original damask...
Användarvisningsbild
av emwtur
vinsten med en delbar skulle i så fall vara att du kan slänga på den "på plats"
- men vill man verkligen inte ta ur drivaxeln och knuten ur bilen för att göra allt riktigt?
har man ändå ur knuten - varför inte rengöra och byta fett - så håller den ju längre.
och i så fall - varför inte sätta på en riktig damask- och slippa oroa sig för att man limmat den knasigt.
Är den delade damasken billigare ?

/emwtur
av Kermithboy
emwtur, vet inte vem du skriver till nu, men jag har inte pratat om ngn delbar, jag pratar om töjbar.
av Kermithboy
fxr-90 skrev:Har du kommit så långt för att montera en töjbar så är det bara en SGA och två extra händer som behövs för att montera en original damask...
jo men folk påstår ju att man måste ta ur drivaxeln ur lådan för att få isär knuten, vill helst inte göra det, å vad skulle det vara för skillnad kvalitetsmässigt på en "vanlig" damask å en töjbar?
Användarvisningsbild
av fxr-90
En töjbar damask är inget du drar över knuten med händerna...det är ett speciellt tryckluftsverktyg som du måste använda.Kostar runt tusenlappen plus att du måste ha en kompressor...

Har du två extra händer som kan hålla emot drivaxeln när du drar bort knuten så är det inga problem...
av Kermithboy
Fast mekonomen har ett verktyg för det ändamålet fär 152kr. Monteringskon.
av Kermithboy
fxr-90 skrev: Har du två extra händer som kan hålla emot drivaxeln när du drar bort knuten så är det inga problem...
Okej, sitter inte knuten som faan? Måste man inte banka ordentligt me tex en klubba?
Användarvisningsbild
av fxr-90
Trycker du isär segersäkringsringen (pust...långt ord)med antingen med tång eller skruvmejsel så lossnar den...Men man får rycka lite i den...svårighetsgrad 2 av 5 skiftnycklar..... :D
av Kermithboy
okej,hmm. Nu blev ja lite kluven. Bla pettson säger att knuten sitter som faan. Å du säger att den inte gör dt.

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]

Hej! Haft en XC60 2019 i lite drygt ett år […]